AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.091

Är 98 första årsmodellen av Z3 Coupé

Hallå jag undrar om du som läser detta vet om Z3 coupé tillverkades först 1998?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Japp, 1998 var första modellåret för coupén!

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Masten har naturligtvis helt rätt och jag kan tillägga att dom kom andra hälften av året.

Min bil är troligtvis en av de första svenskålda då den gick som pressbil de första några hundra milen. Bilen är inreggad i augusti -98.

De första Coupéerna skiljer sig från de senare genom att dom har M52 motorn istället för M52TU, alltså enkelvanos istället för dubbelvanos.

/Johan
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
9/98 .
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Black Z3: Nej, Z3 Coupé började tillverkas tidigare än så. Beijnoffs bil är tillverkad i april 1998 och är således av årsmodell 1998. Bilar tillverkade i september 1998 räknas ju som årsmodell 1999.

/Masten
kom M eller 2.8 först?
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Jag vill minnas att de kom samtidigt, är dock inte helt säker på den punkten. Kan kolla i mina böcker om Z3 när jag kommer hem!

/Masten
jag minns inte att det skulle vara någon speciell lansering av den bilmodellen i bilpressen...? låg BMW lågt med Coupen?
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Har en känsla av att BMW låg lågt med lanseringen eftersom den såg/ser såpass speciell ut. Man var ju inte säker på hur den stora massan skulle reagera. Allt står i mina böcker iaf, jag återkommer i ämnet! ;)

/Masten
här är en liten bildcollage från tiden då bilen lanserades i USA.: Länk
folk verkade vara förväntansfulla...

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Har kollat i mina böcker nu och enligt dem kom 2.8 och M samtidigt. Det står dock inget om lanseringen...

/Masten
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
jag har stått på kö för M Coupe redan sedan sena 1997 och det pratades mycket om den bilen då. Då bodde jag i USA och jag fick min exemplar i september 98. därför antog jag att September var när den kom. Det kom nån press release under sommaren det året med en massa jornalister som fick provköra bilarna och tycka till om dem men i affärerna fanns det från September. Jag kan möjligen blanda ihop September och Augusti men det känns faktiskt mer som september. Det vore konstigt om försäljningen i Sverige kom igång innan USA. Däremot så kan Colorado varit lite senare än andra stater med större befolkningsmängd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.