|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om alla kompressorer låter lika.. alltså det där vinnande ljudet som är såååå irriterande.. Mvh Jojje | |
| Byyger man med tunna rör, långa slang skarvar så låter det mycket.... bygger man med ordentlig tjocklek på rören och har "tajta" slangskarvar så brukar det inte låta nått alls i kupén. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Askens 540T-98 hördes knappt alls i kupen, bara ett svagt "trevligt"vinande dvs inget obehagligt ljud alls, men så är det ju när saker och ting är proffsutvecklat och det är miljoner kr nedplöjt i tester och utprovning innan varorna går till kund. ///MVH Hasso Länk |
|
såkallade ''skruv'' kompressorer brukar vara lite ivrigare i ljudsamanhang med andra ord tycker jag att det blir behagligare :P ___Piff___ |
|
|
Flygarn: Vad menar du med tjocklek?? godstjocklek eller själva inner diametern på rören? Tycker annars det låter för jävligt.. både stylingkompaniets gamla m3 och hilmerssons manta.. fy att man ska behöva stå ut med det ljudet.. Mvh Jojje |
|
|
Mercedesägarna brukar inte heller gnälla på oljud & dom kör väl skruv, när det gäller centrifugal så kommer det mesta av ljudet från själva drivningen finns i princip helt tysta modeller att välja på här och faktistk tvärtom också - vissa gillar kompressorljudet :-) min egen är i princip helt tyst utom på låga varv då ett vinannde hörs. |
|
|
Skruven brukar låta för jävligt... Men en Centrifugalkompressor med "rätt" insug till kompressorn o tryckrör med relativt tjocka väggar, är så gott som helt tyst. Ett trevligt litet vinande infinner sig dock på högre varv då, när Centrifugalen börjar ladda på ordentligt. En vattenkyld intersooler tar också bort en stor del av ljudet. "Vanliga" Intercoolers har tendens att göra mer resonans i ljudet ifrån kompressorer, framförallt Skruvkompressorer. Håller verkligen med att Skruvarna låter fruktansvärt illa... Så är dock INTE fallet med en rätt avstämd Centrifugal-installation. Och, ja, det är Planetväxeln i kompressorn som låter isf... / K / |
|
|
Jojje81: Det var godstjockleken jag menade. Bygger man det rätt med väl tilltagen godstjoclek på rör mm så låter inte en skruvkompressor särskilt mycket... det är klart man hör den om man öppnar motorhuven men det är väl inte där man sitter å kör? Min personliga uppfattning är att ska man bygga kompressor så ska man använda sig av en skruv annars kan man lika gärna bygga turbo. Orginal mercan har ingen skruv utan det är en en roots med torderade rotorer... men det är sant att de låter ungefär likadant. Mvh Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.