|
|
|
|---|---|
|
Jag vet att jag inte är ensam och jag har sökt i forumet, men jag är (som så många andra) lite missnöjd med ljudet i min E46 Touring! Detta trots att det är 12 högtalare och ett Harman Kardon system!?! Hur stor skillnad gör det att byta högtalare? Jag vill ha en djupare och lite "tyngre" bas. Hur "lätt" är det? För att få ett relativt bra ljud måste jag installera ett annat slutsteg? Och för att vara riktigt ärlig vet jag inte riktigt vad jag har för "system" dvs. slutsteg m.m. var hittar jag info om detta? Jag tackar på förhand och hoppas att ni har överseende med mina frågor! Mvh Johan | |
| Ingen??? | |
|
H/K-systemet har jag aldrig lyssnat på, men såvitt jag förstått arbetar det med aktiv delning, vilket kan kräva lite mer arbete vid uppgradering. PÅ ett "normalt" system kan du börja med att byta framhögtalarna till ett kit, därefter kan du välja att koppla in ett separat slutsteg osv. På det sättet kan du uppgradera systemet efterhand som dina ambitioner växer. H/K-systemet tror jag kan bli knepigare att göra en gradvis uppgradering av. Troligen sitter fasta delningsfilter i förstärkarna till H/K, vilket gör att man lär behöva byta både högtalare och slutsteg på en gång. En aktiv sub bör dock gå att plocka in utan större problem. Det bör gå att plocka högnivåsignal till den från någon av bakhögtalarna. Tyvärr är det ju så att antalet högtalare är ett bra argument i reklambroschyren, men i realiteten är det oftast lättare att få till en bra ljudåtergivning med ett mindre antal högtalare. Som sagt har jag aldrig kikat närmare på H/K-systemet, så ovanstående får ses som en första gissning. Säkert finns det andra som har mer erfarenhet av detta system. |
|
|
En fråga bara, var sittet slutsteget? Sitter det vid Cd-växlaren och Navi? Jag har inte bilen här så kommer inte åt att se efter själv! |
|
|
Är väl "bara" 10 högtalare till H/K i Touringen? Har för mig det... Jag verkar nästan vara den enda som tycker H/K låter riktigt ok. Iaf på den nivån jag lyssnar... /Johan Min bil: Länk |
|
|
är riktigt missnöjd med H/K i min touring, klart bortkastade pengar, man får bra mkt bättre ljud för mindre pengaqr om man skulle montera in bra eftermarknadshögtalare.. Lite besviken på försäljaren som lovordade systemet när jag beställde... Det låter ju ok när man spelar på lägre volymer, men så fort man skruvar på lite så liter det riktigt sunkit, man undrar ju om det bara var loggan på diskanterna man fick för pengarna.. Annars sitter steget under navi- enheten.. Mvh evers |
|
Robsarve |
H/K köpte Nokia´s bilstereodivision för några år sen och gissa om det är samma pojkar som fortfarande gör orginalsýstemen... Så där där med att det bara är ett märke (har faktiskt varit i fabriken som gör just de märkena) är väl inte så fel. Men det verkar som om de optimerar systemen för att låta bra till klassisk musik på låg nivå. Det kanske är vad medelbmwköparen lyssnar på... Och sen att de skall ha massor med högtalare... |
| Men att optimera ett system för klassisk musik, och sedan sätta in massor av högtalare, det verkar som om den ena handen inte vet vad den andra gör i så fall. Personligen har jag svårt att se att att fabriksmonterade ljudsystem från BMW är optimerade för något annat än att klå nybilsköparen på pengar. Jag lyssnar enbart på klassisk musik och har bara funnit negativt att säga om systemen (dock ej H/K som jag inte lyssnat på). Att lyssna på klassisk musik på låg nivå i en bil verkar också mystiskt. Med tanke på de stora dynamiska variationerna i klassisk musik överröstas ju lätt de svaga partierna av vägljud och annat buller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.