AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
10.146

Vilka ställer av sina 7-serie i vinter?

Sida 3 av 6
Visa användare
37
Markisen
730iA V8 -93
Kör min 730 i vinter.
Ska lackbehandla den nästa vecka,
och rostskydd är på g.
Handtvätt på GDS så ska det nog gå fint...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Seven_>>>Kloka?

Njeee,skulle snarare säga kortsiktiga i sitt tänkande...Nog för att vi konsumenter idag är en smula kortsiktiga också vad det verkar överlag,men detta snålande borde till slut bita biltillverkare själv i svansen....Tycker man.

Att bygga ett gott rykte kräver sin tid(lång)...Däremot att riva ett går ganska fort.

Som det nu är så borde alla bilkonsumenter kräva en kompletterande rostskyddsbehandling när vederbörande köper ny bil....men tyvärr så är vi tydligen inte mogna att ställa dylika krav ,dvs kortsiktiga i tänkandet,han(oftast en han) har väl bara den nya bilen i ett par år(max)..Det räcker tydligen idag med extra prylar som v-däck och annat "krafs" för att en kund ska vara nöjd.
Funderingar om framtida rostskydd finns inte,trots att det nu inte verkar som att nya bilar håller den kvalitét mht rostskydd som en "flera hundratusenkronorsbil" borde innefatta.

Men det är bra att detta snålande kommer fram iaf...

Mvh Janne.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Min far har två E32:or, en 735:a och en 750. 735:an har gått 50500 mil och rullar dagligen som hans bil i arbetet mm, han tycker själv inte att det är någon bra vinterbil men nu är det den han köpte för länge sedan och brukar således. Den har allstå gått 50500 mil, saknar klimat och skinn och är förstås sliten (men tekniskt OK, fullt servad), inget att spara på alltså, finns inget entusiastvärde i en sån.
750n däremot, har bara rullat 18000 mil, 12 cyl mästerverk, är en fd Bayernbil, fullt servad, mycket bra skick, originallack i mycket fint och helt rostfritt tillstånd (även skärmkanterna är 100%), konverterad fungerande klimat, AC Schnitzer utrustning, skinn, elstolar osv, pedantiskt skött med oljeservice mm var 500:e mil av samtliga ägare, den körs bara 500 mil om året och står avställd nu, vore synd att förstöra enligt min far, han njuter hellre av den bilen på sommaren på nån semesterresa. Så jag instämmer i kören att bevara fina objekt till framtiden och avnjuta dem i små mängder under sommaren, då förblir de unika både för ägaren och omvärlden.
Förstår mig däremot inte på den som har bil/bilar som ALLTID står still och bara startas upp ibland för att inte något ska gå sönder eller torka ut, då är man mer intresserad av ekonomisk planering och är ingen riktig bilentusiast, det är ungefär lika tråkigt att se sånt som det är att se när folk sladdar runt i vintersaltet med fina BMW-bilar.

-M5 E34 Limousine register Länk
Tjena !
Jag har bara en bil i familjen så den får allt slita året om. jag gillar bilar men tycker väl inte att en 728-98 med snart 23 000 mil på mätaren är nåt att spara på inför framtiden. Har inga större problem med rost. Betydligt värre var det på den Ford Mondeo-97 som jag ägde tidigare trots att den bara gått 10 000 mil vid försäljning. Nej, för min del är det en mycket behaglig bruksbil. Förstår dem som har bilen som största intresse att det kan vara värt att ställa av dem under vintern men jag tycker att den funkar bra som vinterbil (förutom låset i förardörren som j-las) har dessutom inget garage att ställa den i.....

Nysse
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Hej!
min 735a är avställd i vinter och ska få ny lack bland mycket annat, innan den tas fram till sommaren.
under tiden tjänstgör en ford sierra som inte är värd att bevara,Ursäkta svordomen:)

Mvh Andreas
k_
70
k_nordin

740 ial-93
tänker köra min 740 hela vintern,skulle inte falla mig in att ställa av en så komfortabel glidarbil bara för lite snö och slask.får väl köra högtrycket lite oftare bara.har ställt av min 3.o istället.
Ik
223
Ika
525i -88
Seven_: Tack för den...=)
Och att den är välskött kan jag sätta min högra hand på. Har ju lagt ner oändligt med pengar på den än så länge. Man kommer att gråta blod den dan man säljer den för de futtiga priserna de ligger i.

Länk
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
735:an kommer nog rulla i vinter, dock inte så mycket och kommer undvika att köra under saltperioderna. Bilen har ingen rost, varken under eller ovanpå. och försöker hålla den så.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Min riktiga vinterbil blir dock 4x4 Isuzu Trooper med Tärrängdäck storleken "monster". Den rullar fram, även där det saknas asfat och någon som helst vägplanering. Något som BMW inte kan erbjuda.
Ik
223
Ika
525i -88
Skaffade mig en senapsgul vofflo 142 från 1970 som vinterbil. så nu har man en BMW i garaget och en 142 och en amazon som vinterbilar...=)

Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Lyfter min gamla tråd, vilka ställer av denna vintern? är jag ensam om de?
har inte kört med min E38 på några veckor, så jag ställde av den förra helgen, likabra de för nu är väglaget riktigt söligt.
Får hålla till godo med skoda även om BMW-abstinensen är stor, får nog bli en bruks BMW typ 530d e39 eller liknande till våren, samt en rejält rostskyddsbehandling..

BMW CS #5139
Nej då, du är inte ensam.

Får glida runt i RedRocket 518 så här på vintern. Och varje gång jag blir översköljd med saltig smutsig vattenblandad snömodd kan jag glatt åka vidare utan att bry mig det minsta.

Käka salt är ingen uppgift jag tänker belasta min älskling med, hon står i sitt garage med avställningshjulen på och ett mysigt täcke över. :)
El
311
Elwood
523i Touring
Jag ställde av min 750i den sista oktober. Nytvättad o fin i varmgarage. Ska bara byta ut 20 tummarna mot 15 tums orginal medans den vilar.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nix...Inte i år heller ;)

Mvh Janne.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Ingen av mina leksaksbilar får vara ute på vintern, då åker jag slit o slängbil...eller tunnelbana.
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Ställde av för 3 veckor sedan , dels för o slippa saltet och stenskott men störst anledning för den ska få facelift och en helt ny lack...

Mvh Richard
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nej ensam är du inte. Min E38 står direkt hemkörd efter Ditec behandling i varmgarage sen 31/10. Även grannen blev i år "inspererad" och gjorde det samma med sin E38. Så lite sällskap har den ;)

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Makalöst!! E38 som är så trevlig vinterbil... inte tusan gör det ju något att köra dom över vintern!
Jag köpte precis en vinterbil, BMW denna gång, som redan har fått smaka Svenskvinter, några gånger, så till veckan, har jag två avställda 540i/6 E34-96, vem hade kunnat tro det för ett år sedan? Den andra har till och med bensinvärmare, men vad gör man, när man lider varje gång bilen används i saltslasket? Ställer av är svaret!

Mvh Stephan
Visa användare
179
CooRe
BMW 520d Gran Turismo -14
Hmm...
Jag ägde en 518 Executive -95 i två år i vilken jag och tidigare ägare körde året om.
Sista vintern tvättade jag bilen EN gång fast jag pendlade 7 mil tur & retur till jobbet (bor i mellan-sverige).

När jag i våras gjorde en vårstädning bestående av Turtle supertvätt och Sonax vax så blev bilen som ny igen. Ingen rost, inga märken. (Bilen är inte behandlad med något rostskydd)
Länk

Min nya och nylackade bil, 730iA -93, ska inte utsättas för samma tvätt-slarv, men den ska få gå året om iaf.
Klarar den inte det köper jag en 518 igen, för dom verkar inte kunna rosta =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.