|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Ni som bor i skåne kan väl inte kalla att ni har vinter,ni kan väl åka året runt utan problem.Länk |
|
|
E32 och E38 rostar friskt i fram och bakvagn samt bensintank och lite dörrar och framskärmar nertill , men har man pengar och kan byta bil vartannat år är det ju bara att köra och låta skiten rosta upp (nån annans problem) , bilarna börjar ju bli gamla och framförallt e32 i gott skick växer inte på träd. Sen är det så träligt att meka med sönderrostade skruvar/bultar. Tycker helt klart det är värt att ställa av en 7-serie om man har ett bra exemplar man har tänkt att ha kvar några år eller sälja till någon som begriper sig på bilar - då får man ju mer betalt för ett fint exemplar även om det tar tid att sälja. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Har aldrig haft nå rost på någon E38a.Länk |
|
|
Inte sett en enda som INTE är rostig när man hissar bilen. Men det beror ju på hur nya bilar man pratar om , köper man en e38 740 från 1994 import 1999 med 25 000 tysksålda mil och 5 svenska vintrar så är bilen rostig , medans en ärlig 99a kan vara väldigt frisk i både plåt och inunder. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
joLänk visst de har haft problem med bakluckor på tidiga års modeller. |
|
|
Jag håller helt med wadel. Synd att låta fina bilar som E32 och E38 frätas sönder av svenskt salt. Det kan man ha sämre bilar till (Skoda!) BMW CS #5139 |
|
|
WAN : Jag menar altså INTE väl synlig rost som angripit en väl synlig lackerad yta , sådan rost är uppenbar och hör inte hemma på en 7-serie över huvud taget. Menar tex. rostiga stag , länkarmar , bultar , avgassytem , muttrar , fästen för bromsrör , bromssköld, oljetråg , bakaxelklumpar , insida på dörrar , tröskelådor , krypande rost nertill i framskärmar , fästen för värmesköldar/plåtar , bromsrör , bärande balkar osv. alltså all rost man ser tiden innan bilen är helt slut , rost kommer så gott som alltid innifrån och det viktiga är att förebygga - när det rostat så pass att man ser rosten utan att hissa bilen så är det bara toppen av isberget som syns. (försent) Därför brukar jag Tectylbehandla alla mina bilar i dörrar , alla hålrum , tröskelådor och egentligen allt som går att behandla. Ett lager tectyl gör ochså att bilen blir lite tystare (ljuddämpande). Men jag kan ju hålla med om att många e38:or ser 100% rostfria ut om man står bredvid och tittar på bilen , men det gjorde e32:orna ochså när de var rätt så nya - så visst rostar 7-serien om man kör i saltslasket , sen hur man bedömmer om en bil är rostig eller inte är ju väldigt individuellt från person till person , alla har olika krav och vissa är pedanta medan andra "bara åker" och har råd och vilja att byta bil när det känns för gammalt eller för struligt med mycket fel. Själv tycker jag E38 är den sista snygga karossen bmw tillverkat och tar hellre bussen en åker i nya 3 , 5 eller 7-serien och därför är det för mig värt att bevara e32/e38 under lång tid då nästa bil inte kan bli en ny bmw pga. att de nya är för fula och saknar stil. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Med BMW-bilar från 2002 som redan är rostiga så förstår inte jag att det finns folk som tror att det går att bruka en BMW på vintern utan att få rost åtminstone utan seriös rostskyddsbehandling men bryr man sig inte om rost så då är det bara att köra vidare eller om bilen är alltför drabbad men annars STÄLL AV! Finns det pengar så köp en redan rostskadadbil dom finns det mängder av även av nyare årsmodell oavsett märke se på Mercedes 2000-talets Opel. Förvåningen från så många att man ställer av en "bruksbil" häpnar jag för det är inte konstigt att det finns så få fina normalbilar av äldre årsmodell när det är så få som tänker längre än att byta bil varje år då är det roligt att äga en 9åring som ser ut att vara 2-3år. Vad är en bruksbil det bör vara upp till var och en några brukar Lamborghini Murciélago på vintern kul att se sådana bilar även under vintern men jag skulle välja en annan Murciélago om jag vore ute efter en begagnad;) medan andra ställer av en Suzuki Alto, SAAB 9-3, Audi A4, BMW 316i det är dom senare exemplaren som kommer att finnas kvar om 20-30år medan deras jämnåriga systerbilar för länge sedan har skrotats. Jag använde min 7:a på vintern men så var den också genomrostad både på en bakdörr och bakskärm trots boende runt München hela sitt liv innan jag köpte den vid 13,5 år men min E34:a var/är mycket fin så den kan jag inte tänka mig använda för var kan jag hitta en likadan i Nord-Amerika? Länk Mvh Stephan |
|
|
Håller med Stephan735 , men något jag inte förstår är vad man egentligen diskuterar när man pratar om rost . läser man tex Länk så kan man ju tro att icke rostskydsbehandlade bilar kan gå 20 år i saltslasket utan att rosta ? Detta menar jag är rent struntprat och undrar vad för referenser som egentligen är gällande , tror inte att de som påstår sig ha 20 åriga rostfria vinterbilar någonsin har hissat bilen - eller så bor de på en annan planet , eller så har jag haft otur beträffande det iaf. 50 talet bmw bilar jag hissat och skruvat i.... på Länk har vi ju ett statligt institut som inte ens skulle existera om nu inte korrosionen kostade oss nordbor mångmiljardbelopp årligen , därför tror jag att man skall rekomendera "besök hos optikern" för de bilägare som har rostfria gamla vinterbilar :-) "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Bilarna är väl till att användas eller har ni dem att titta på.De är väl inte mycke saltning i skåne väl.Länk |
|
|
Rost på BMW verkar onekligen vara ett stort beskymmer. De ända som förnekar detta är 'förnekelse entusiasterna' som på något sätt övertygar sig själva om att BMW är världens bästa bil på presis ALLA punkter! Men så är ju så klart inte fallet. Roliga välbyggda körmaskiner i all ära, men problem med rost verkar inte vara en raritet hos BMW ägarna! Min granne har en 328i 00a...hans A-stolpe är nästan genomrostad!!! Han har dock lyckats tigga till sig att få det åtgärdat gratis av BMW. Men vad hjälper de? DÅLIGT!! Sen begriper jag inte varför BMW inte tar efter Audi och galvar sina karosser?? Min vinterbil blir en Audi 100 2,3 (C4) typ 91a! Där hittar man inte så mycket som en 'rostblomma'!! Där har BMW att lära! The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
Ställer inte av.... Mvh Janne. |
|
|
Seven_>>>Nog galvar BMW sina karosser,frågan är väl då hur bra det är gjort i slutändan + tjockleken på galvskiktet...Bl.a. Audi har helt klart ett bra rostskydd,men nog har BMW ett skyddande galvskikt de också... Sedan så misstänker jag starkt att ditt exempel med rosten på A-stolpen i en såpass ny 328:a har andra bakgrunder än en generell felkonstruktion,eller för den delen undermålig rostskyddshämmande beh. Mvh Janne. |
|
Nöjd E30 ägare |
Seven_: Sååå gött att höra, en 00:a som får vila i vinter. Jag kan tänka mig att det retar en del som inte har den möjligheten at ställa av en sådan fin/ny & dyr bil. Vi får ha en liten "vinteträff" och köra till varandra med våra bruksbilar och ta en stol i garaget och sitta och titta på bilarna, kanske lägga på ett lager vax till:) eller vad säger du? I do it only for the glory. |
|
Finns alltid dem som använder sin bil som tavlor,men sån är inte jag iaf...Rosten kommer på bilar som körs på vinter'n,utan diskussion,håller fullt med där. Rostlagning hör numera till på mina bilar iaf,det får man leva med...trots livliga rostskyddsbehandlingar ;) Men jag njuter av mina bilar hela året,visst trist med salt, men som sagt bilar ska rulla,iaf dem som inte är byggda från första stund som i princip "samladammbilar",typ Ferrari osv.. Skulle aldrig orka snurra runt i någon billig/enkel/trist/ "saltätare" halva året känns det som :) Mvh Janne. |
|
|
Inte vet jag vad de använder som galv....Bangles tandkräm möjligtvis. Min grannes 328 är bara ett av många många exempel. Det är ju bara till att läsa runt lite här på forumet! 2 år gamla BMW som visar symptomer....det är ett faktum. Skärpning BMW! The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
En till som ställer undan 750:n och åker 316 E30 istället... :-/ Mvh Jocke W |
|
|
Ere bara jag som ställer av pga. stenskott? MVH |
|
|
Kan också hålla med om att bilar av idag håller sämre i rosthänseende(undantag finns) än lite äldre konstruktioner verkar det som om man läser div forum.. Även Audi (hörde jag av en rostskyddare) har tagit bort mycket av sin galv på -05:an. Vet absolut inte om detta är sant,bara att killen driver en rostskyddsfirma så han om någon borde ha lite hum om detta... Konsumenten förlorar igen. Konstigt låter det iaf att då Audi riskerar att förlora sitt rykte som rostbefriad(ja,ja, nog kommer rosten där också till slut :)).. Mvh Janne. |
|
|
Låter inte alls konstigt. Bilarna höll för länge!! Vilket bilföretag tjänar på att göra odödliga bilar? nä, nu har de blivit kloka....bort med galvet=kortare livslängd=Mer vinst! The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.