AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
881

Kupefläkt på full fart

Visa användare
47
svempa
328i Touring -96, 523i Touring -99
Hej, har läst inläggen och lagt på lödtenn på nitarna i fläktmotståndet, samma problem. Är det bara att köpa nytt motstånd eller kan jag mäta uppdet? (vilka värden gäller?)

Ha de'
Du måste se till så att lödtennet går ner ordentligt på plåten, annars så kan det bli dålig kontakt ändå...
Jag gjorde själv samma fel när jag lödde om mitt motstånd...

// Jögge Länk

Visa användare
47
svempa
Tack för det, skall göra ett nytt försök i helgen...

Ha de'
Visa användare
47
svempa
Har lagt på en massa lödtenn, funkar fortfarande inte :-( , symptomen är att fläkten går på fullt innan motorn (luften) blir varm, därefter går den ner till normalfart om man zappar med fläktvredet, verkar ju vara dålig kontakt nånstans, kanske borde testa med ett nytt motstånd?

Ha de'
Hmm låter lite knepigt... Felet sitter kanske i själva vredreglaget istället för i fläktmotståndet...?
Kolla på skroten om du hittar ett fläktmotstånd som du kan prova med innan du köper ett nytt. Ingen garanti att det från skroten är helt iofs, men du kan ju prova ändå...

// Jögge Länk

mi
15
michka
525iM Touring -01
Jag kan nästan svära på att det är motståndet,, Byt det.
Visa användare
47
svempa
Köpte ett nytt och bytte, samma fel (går på full fart i alla lägen tills luften blir varm, då fungerar läge 2 om man zappar med vredet några gånger)), kan det vara vredet?

Ha de'
Bo
52
Borken
520i -90
Hej!
Jag har också samma problem, och har testat att löda om svärdet, men problemet kvarstår.
I själva vredet så finns det en lite mikrobrytare som klickas på när man vrider till fullt och en potentiometer som reglerar de övriga lägena. Undrar om inte potten är lite kass!!
Är det nån som har löst liknande problem?

H Janne
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Hur är det med temperaturavkännaren? Oftast vill ju klimatsystemet se till att starta på hög fart för att få bort imma mm. Om temperaturavkännaren inte funkar, kanske det kan ställa till det för er?

alfatok....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.