AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.080

Skall köpa en Bmw men priserna gör mig konfunderad

Hej kära forum medlemmar.
Som ni märker är detta min första post men troligtvis inte min sista.
Har läst mycket på forumet innan jag bestämde mig för att posta. Ville känna av läget och stämningen innan jag gav mig in.

Jag har ägt tre Bmw bilar tidigare en 518 E28, 528 E28, 518 E34 som jag alla saknar.
Så nu har jag funderingar på att köpa en igen men jag vet inte riktigt vilken modell jag vill ha.
Det jag vet är att den ska vara fullmatad med utrustning och jag ska behålla den länge.

Har kollat på priser både på svensk sålda och importerade och jag har kommit fram till att det är ingen idé att importera en 523 eller 528: a för det skiljer nästan inget i pris jämfört mot här i Sverige. Skulle jag importera så skulle jag få gå upp i motor storlek och mer exklusiva modeller för att det ska löna sig.

Det jag är lite konfunderad över är hur det kan komma sig att 540 är billigare än 523 och 528:an i många fall eller har jag missat något?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
540 är både dyrare i drift och försäkring än en 528 därför är köpar antalet mer begränsat vilket gör att 540 i stort sett hamnar på samma prisnivå En 528 har både prestandan och bränsleekonomi som är oslagbar mot andra 200 hkr bilar.
Därför är den modellen nog populärast bland E39orna, och det finns "massor" till salu i alla möjliga prislägen, gäller bara att hitta det exemplar som passar just dig med full och ärlig historik
En 540 ska man aldrig fundera på bränsleekonomi utan köpa om man kör lite eller när någon "annan" betalar soppan, som pendlarbil på vanlig ekonomi så får man nog göra en del prioiteringar, men det är en härlig bil med massor av körgläje och prestanda.

///MVH Hasso
Länk
Jag misstänkte att det var på det viset.

Är väldigt sugen på en 540 men försäkringspremien och reparationskostnaderna skrämmer mig lite.Nu tror jag inte att en 540 skulle vara en krångel bil men oturer kan infinna sig och man åker på en reparation som gräver ett djupt hål i plånboken.

Jag får kolla lite mer på marknaden vad den innehåller innan jag bestämmer mig.
Tack för synpunkterna
Måste berömma alla på forumet som verkligen kan svara fort och med kloka svar så man kan fixa och trixa utan att åka till dyra verkstäder.
//Stefan
kilroy
Håller med "hasso" när det gäller jämförelsen 528-540...528 är nog närmast oslagbar i sin klass. För samma pengar får man en 540...men också en törstigare bil med högre försäkringspremie. Om bränsleekonomi är proritet 1 så är 528 ett bra val...om du vill ha en riktigt potent "familjebil" (eller en ypperlig glidarbil) väljer du 540. Min erfarenhet från de 2 540 vi har i familjen + några andra också är att det är mycket slitstarka bilar. Det gäller troligtvis för både E34 och E39. Såja...nu har jag pratat mig varm om 540 igen...Mvh kilroy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.