|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Körde en mazda 626 på ca 50% blandning i några månader. Mer ville den inte ha. Mätte inte förbrukning och sådana grejer. Körde en tank på 740n med ca 50% blandning märkte ingen större skillnad. Har inte stora datorn i den så jag kan inte säga ngt om ökad förbrukning. Har planer på att köra 525an med 50% inblandning om jag orkar, man spar ju inte så mkt ändå. På macken där jag tankade 740n så pratade jag lite med personalen. Han hävdade att en kund fick lägre förbrukningssiffror vid 30% inblandning. Kan ju stämma högre vrid vid låga varv kan kanske resultera i att det gå åt mindre soppa vid lugn körning. -Phil |
|
|
Räknar lite grovt med en förbrukning på 1,2 nu kör jag på 50% e85 så spar man kanske en krona milen. Kanske mer om den dricker samma som nu eller mindre. Är det värt det? Kan ju öka slitage. Eller är det miljöhänsyn som bör vara motivet för tankning? -Phil |
|
|
Philip: Givetvis skall man se till miljön, det är ingen upphausad effekt utan ett realt problem som vi alla nog snart måste börja ta på fullaste allvar. Samtidigt så kan du ju tjäna nästan 1 kr litern som jag gör. Det tycker jag är en ritkigt bra vinnst om vi ser till helåret. Speciellt för min del då jag tjänar nästan 400 kr per månad eller 4000 kr om året! Det finna många skrönor med Etanol(troligen ihopblandat med Metanol) som många talar om men jag har inte hört om någon som fått onormalt ökat slitage, och själv med ca 2000 Etanolmil(50/50) bakom mig så kan jag inte se nått som Etanolen ställt till med. Volvos bialr får max köras med 5% Etanol i sverige. Nere i Brasilien går det jätte bra med 30%..... Så jag tror det spelar liten roll, det jag märkt mest av allt är att motorn går mjukare och har en mer civiliserad gångkultur nu än tidigare! Troligen det höga oktantalet som medger tidigare tänding och därmed ger mindre vibrationer. |
|
| i brasilien bland annat finns det E96, men där är det som sagt lite varmare hehe, borde dock funka bra på somrarna i sverige eller? | |
|
Fantasy: E96 med minimal vattnehalt är en dröm! Ett oktantal Aki(anti Knock index) på närmre 114(iof för Ren Etanol). Tänk hur lent motorn kan gå och hur högt komp det går att ha! En rapport ifrån Nutek i sammarbete med några andra företag, vilka jag glömt, visade på att en Etanol motor först själtantänder vid 26:1. Effektivt som få... Så konvertering till högkompsetanolmotorer skulel då göras väldigt enkelt. Fast bara på somamren då. Men tillsäts det en del isopropanol och sänker graden till lite lägre än E96 så har vi ett kompetent bränsle på vintern (förutsatt att det finns en rejäl förvärming utav etanolen.) Eller Glödstift och tändförhöjande additiv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.