|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
oops. Hällde i ca 40% E85 och 60% bensin i morsans opel innan besiktningen. Co n blev noll men CO2 är 14. Dessutom så har bensinmätaren lagt av. Har jag pajat den nu? |
|
|
Tvivlar på att mätaren lade av pga E85. Dock så hävdar vissa att långvarig användning av E85 i gamla bilar orsakar korrtion då E85 är torrt. Jag har dock inte haft några problem, har nu kört med det i drygt 1 år. Vad har CO2 för gränsvärden? Mvh PG |
|
civilization |
pgr69: Har du kört E85 i Z3:an? Kollat runt lite angående etanol och de flesta verkar köra det i äldre bilar oftast före årsm. -90. Någon särksild anledning till detta? |
|
Har kört E85 upp till 50% i en Passat 1.8T -98 så nog kör folk E85 i bilar byggda senare än -90. ;) Körde även på upp till 70% E85 i min 318is -90. Hade inga som helst problem med någon av bilarna på den blandningen. |
|
|
civiliasation: felr som vågar testa i dem antar jag och enklare att mixtra med, gissar på att det är därför! Själv kör jag med mellan 50-70% E85 i 525:an -94:a inga probs.. |
|
|
civilization: Nej har ej provat i bettan.. Fungerar dock utmärkt som sagt i mina två Ådisar :-)) Men under vinter bör man inte tanka fullt med E85 då man får köra med startgasen hela tiden vid varje kallstart. /PG |
|
civilization |
Oki, isåfall antar jag att man vågar sig på att testa =) |
| civiliasation: berätta gärna om du testar.. ibland kan det hjälpa att nolla styrboxen med gjorde det för mig med.. då vänjer sig motorn ltie snabbare.. men i nyare modeller(dubbelvanos motort) så kaske det är lite annorlundrare så erfarenheter utav de motorerna är intresant höra! | |
civilization |
Ska prova nästa gång jag stöter på en E85-station. Har för mig att min motor är enkelvanos. |
bmw,m3 |
någon som provat de i en bmw 750ia- e38 ? Mvh |
|
Rapportera gärna ni som prövar om era erfarenheter! Själv kör jag på 75% E85 just nu... Fast bilen går inte som den skall pga andra orsaker.. speciellt utav en fadäs i förra våren då motorn gick lite varm.. nu så har topplocks- och topppackning gått och den läcker olja och drar kylarvätska... Bara och vänta på semester och garage tid så får det bli intensiva mekardagar... har jag råd blir det högre komp kolvar för etanolens skull, men som det ser ut nu har jag inte råd! bmw,m3: Många bilar funkar bra på upp till 30% inblandning de flesta till 50% sen verkar smärre problem uppstå. Men pröva själv och se var gränsen går! Var varsam och uppmärksam på motorn så händer nog inget! Börja smått och öka är mitt råd om du vill pröva! Tänk även på att bilen kan ebhöva ett antal mil för att ställa om sig! |
|
bmw,m3 |
Nja vet inte om jag vågar prova de men men man vet aldrig. vad kostar sådant färdmedel litern? är de någon som vet om de finns någon sådan station i närheten av värnamo 0370 området ? Mvh |
|
www.okq8.se har en förteckning över sina stationer iaf.. Länk har du en förteckning över alla alternativa mackar, hur pass up to date den är vet jag dock inte! 7,83 kostar etanolen på okq8:a nu.. för min förbrukning och min blandning betalar jag jag ca 10 kr litern nu. det är nästan 70 öre lägrte än för BF98 som jag blandar med. Jag tjänade nästan 1 kr vid 50/50 blanding. Nu iaf 50 öre. |
|
bmw,m3 |
Vågar inte prova bli 98 oktan som vanligt. Mvh |
|
Kör just nu på styvt 70% E85 efter att ha kört en tank på 30%. Då tog bilen omkring 0,8 vid 100-140. Ska testa 100% nästa tankning men eftersom jag har backupsystem i form av gas så räcker det att motorn går några varv på startgasen för att den ska hosta igång på biogasen. Eller det kanske är klokare att köra tanken tom och bara slatta i tio liter E85? |
|
|
pruttgas: Har du gasen så klarar du dig nog vill jag inbilla mig! Sen beror det lite på vart du bor med! dvs hur kallt det är och hur länge du måste köra på gasen för att kunna växla till e85. kör tanken väldigt låg istället och tippa i 10 liter rent så du nästan kör på E85 istället.. så kan du ju alltid tanka på med lite Blyfri om de jävlas! 316g måste vara en ypperlig bil för att etanolkopnvertera då man har gasen att kallstarta med! Vad drog din bil innan vid samma typ av körning? |
|
|
theprophet: Den startar inte på enbart gas utan behöver några droppar 95/E85 för att snurra igång. Provade att köra tanken torr men då gick inte bilen att starta efteråt. Tur att detta skedde en meter från soppapumpen =) Ska prova 10 liter ren e85 nästa gång! Bilen tar ungefär 0,75 vid slarvig landsvägskörning och 0,69 (på blyfritt) vid laglig körning. Ska byta filter och stift så borde siffrorna krypa ner lite. Det är svårt att få siffror på e85-förbrukningen eftersom jag brukar alternera och köra på flytande bränsle i krypköerna på essingeleden. |
|
|
pruttgas: Okaj, men 0,8 verkar iaf mycket lovande än om inte fullt rättvisande då! Min tar ca 0,99 annars på BF och nu med 70-30 så vill den ha upp emot 1,18 (men då vid väldigt rask körning). Ja bättre att prova smått, och kanske ha en dunk med BF 95 med sig. Då är du ju hel säker! Sen är det väl inte så kallt i sthlm nu väl? |
|
|
Ni som nu provat E85, rapportera gärna på t.ex. Länk Kul att få ihop något matnyttigt. Mvh Peter G |
|
|
pgr69: Där finns min bil redan med =D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.