|
|
|
|---|---|
Jirar |
Har tidigare haft några inlägg ang BMW kvalite då jag har haft strul med flera saker som kommit efter varandra. Problemen: Air-bag lampan lyser(sensor, std fel), strulig tempmätare, bagageluckan, ingen värme på passagerar sidan. Bilen är en 97 sv såld 9000mil servad på BMW i Solna. Det jag undrar är hur stor är risken att jag får nåt av dessa problem fixat på Goodwill av BMW???. |
|
Fråga verkstadsmottagaren där du köpt bilen så frågar de garantiavd på importen, det är de som fäller avgörandet, kan bero från fall till fall. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
| Mja, om bilen är mer än två, tre år och dessutom gått mer än 6000 mil brukar de vara mycket restriktiva (om det inte är ett uppenbart och mycket frekvent konstruktionsfel). Inget är dock omöjligt, du får ha tur - rätt person och rätt dag. | |
|
Hallå Ang. goodwill. har erfarenhet av detta, dock ej på BMW. Köpte en Ford -95 för 2-3 år sedan på Toyota Center i Kungenskurva. Kanon fin bil, välskött, bra utrustning osv. Jag frågade efter service boken och fick till svar att visst inga problem den ska ligga någonstans på kontoret men de måste leta efter denna. Det skulle inte vara några problem för den var minsann servad under alla år (försäljaren påpekade att han till och med läst i serviceboken) Sagt och gjort affär blev det, skulle hämta bilen 2 veckor senare (service boken skulle då vara hittad). Efter 2 veckor och några sömnlösa nätter (trots att det var en Ford) skulle vi hämta Forden. Serviceboken saknades!!!!!!!!jag har inte hittat/hunnit leta efter denna ännu fick jag till svar, och en sak till jag har bara en nyckel till bilen reserv och huvudnyckeln ligger i service boken som jag inte kan/hunnit leta efter????? Man kan gråta för mindre, glad blev jag inte då jag började ana ugglor i mossen, denna väl oljade opålitliga människa talade nog osanning. Vi åkte därofrån med bilen och med ett löfte att de skulle höra av sig inom 1 vecka......tiden gick.....ingen servicebok, inga nycklar....ringer själv upp försäljaren och får till svar att de kan inte hitta varken bok eller nycklar, som plåster lovad han att de skulle ta kostnaden för kopiering av nycklar......ett hån och slag rakt i mitt ansikte med andra ord. 1. Någonstans finns det nycklar till min bil. 2. Köpte bilen för x-kronor baserat på sv-såld med servicebok, när jag säljer bilen blir det sv-såld utan servicebok för x-antal kronor mindre p.g.a detta. Givetvis bad jag/vi att få tala med försäljarens chef men icke sa nicke.....det gick inte att kompensera oss för detta (justering av bilens pris), som goodwill lovade de att stå för 1500 kronor vid ett eventuellt byte av lås på bilen (täcker inte hela kostnaden). Jag tog detta som ett hån och lämnade lokalen för att aldrig mer sätt min for där. Summering: Jag har blivit totalblåst av Toyota Center i Kungenskurva. Och nu snackar vi inte om en liten bil-handlare med små resurser. Goodwill existerar endast i teorin, i praktiken är det alltid kunden som får stå för kallaset. Ringde givetvis till den förra ägaren som uppgav att servicebok samt nycklar fanns och överlämnades till Toyota. Men vad hjälper det mig den dan jag ska sälja bilen.....ett reducerat pris blir att räkna med. Ja, ja så kan det gå / Wallace |
|
|
Wallace! Det är väl tur att du tagit ditt förnuft till fånga och bytt till rätt märke där man tar sitt ansvar. På min bil kom rost krypande både på det vanliga stället på bakluckan och på insidan! av förardörren. Inga problem alls, trots servad på icke BMW verkstad och ca 16 000 mil så bytte de till ny baklucka och ny dörr, lackade och rostskyddsbehandlade. Dessutom ornade de en liten spricka i manöverenheten för fönsterhissar m m som de, visserligen efter påpekande, bytte till en ny. Kan man vara annat än helnöjd? Enda smolket i bägaren nu är min vä bakdörr som fortfarande är i baklås trots att det är många plusgrader. Tyvärr är det väl bara att lämna in så de får försöka lossa klädseln utan att öppna dörren hur nu det ska gå till, låter dyrt i alla fall. Misstänker att de knappast tar de på någon garanti... Björsa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.