AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.103

Funderingar angående BBS fälgkopia.

Dy
370
Dyngrak
Subaru Legacy 2.5 GT Turbo Station -05
Hejba!

Har nyligen köpt "nya" (för mig) fälgar och däck d.v.s. bättre begagnade, köptes av nya av föregående ägaren i sommras. Fälgarna är 18 tums BBS Challenge kopior (med tillägget D55), nu till min fråga:
- Vad är det som skiljer en sådan kopia från orginalet förutom kvaliteten? Har precis börjat att fundera i banorna om jag är lurad... (smart killa va, att komma på det nu...).

Visst är det väl så att det är en aluminium fälg? Anledningen till den frågan (vilken känns mycket dum att ställa men jag gör det ändå) är att på två ställen så är den ena fälgen nött och det har kommit fram svart färg... jag som trodde att aluminium alltid(!) var i färgen aluminium... Insidan på fälgen är förövrigt svart den också... Hur lurad är jag egentligen?

Bör man räkna med att fälgarna kommer att se ut som en "prickig korv" till sommaren om man ger sig ut och kör på en grusväg?

//Fredrik - Som kan vara lite väl impulsiv ibland... ; )
Philly
kanske kört på något svart!?

BMW 4 life
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara en grundfärg som är svart!

Hur färgen håller är svårt att säga, men det är oftast där man märker den stora skillnaden (förutom vikten) gentemot en fälg av bra kvalitet (t ex BBS).

En BBS fälg kan man oftast misshandla ganska rejält genom att köra i salstslask etc. år ut och år in, utan att ytbehandligen tar nämnvärd skada. BBS har en advancerad lackeringsmetod som gör att färgen sitter som berget...

Vissa "billiga fälgar" kan man inte ens äta saltade jordnötter i närheten av, innan färgen ramlar av! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Dy
370
Dyngrak
Kan ju tillägga att jag inte betalt för äkta BBS kvalitet heller : )
Får väl se till att köra försiktigt och se till att hålla mig undan otrevliga trottoarskanter fortsättningsvis.

Går det att "fixa till" fälgen på egenhand?
Finns det någon speciellt färg som man kan förbättrings måla med?

//Fredrik
Dy
370
Dyngrak
Visst finns det väl någon sorts färg som är till för att "bättra på" fälgar som fått sig en liten "känga", eller?

//Fredrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vet att BBS hade ett lackstift för några år sedan (jag har ett sådant själv, och det håller jag hårt i!) för bättring av fälgar.
Kanske säljs det fortfarande? Kolla med däck/fälgaffärer.

Volvo har en sprayburk för att bättra lm-fälgfärg, vet inte vilket nummer det är på den lacken, men det kan verkstaden säkert ta fram.

Annars får du försöka finna en vanlig silverfärg som överensstämmer med färgen på fälgarna.

Generellt brukar fälgfärg vara obruten silver med ganska mycket "silverpigment".

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Dy
370
Dyngrak
Tack för tipsen Johan : )
//Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.