AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.274

Skruvad mätare!

Sida 2 av 2
"Justering" av mätarställning på bilar är olagligt och straffbart OM:

Det görs för egen ekonomisk vinning.
Dvs. att målet är att öka vinsten vid eventuell försäljning, UTAN att upplysa köparen.

Om avsikten är att lura ett försäkringsbolag om bilens aktuella körsträcka.

Om avsikten är att lura ett leasing/uthyrningsfirma pga. att du kört längre än avtalat.

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är ju det denna person gör. Vem skruvar en mätare för att sen säga att den har gått 10.000 mil till? Helt självklart att det är lagligt att skruva mätare :)

Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Namn som slutar på y köper jag inga bilar av. ;O)
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
JohnC, hahaha...damn straight
oa
1
oa
BMW 320i Touring -99
Jag undra kan man se den faktiska mätarställningen i dom 6 steg som kommer upp genom att hålla in trippelmätarknappen och vrida på nyklen ett steg. Eller Vad betyder dom 6 stegen där.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nej, det går inte att få fram mätarställningen på det sättet. Frågan har varit uppe i flera trådar tidigare.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Sånt här är ju sorgligt att se/höra. Blir man förbannad eller!!!

Någon som har mailat/ringt säljaren? Länk

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Finns fortfarande kvar till salu!
SpineKracker
John C.. en självklarhet! haha

E30, för att man vill.
Verkar svårsåld!
Varför får annonsen vara kvar om det är så uppenbart att bilen är skruvad ?
Bj
63
Bjärven
325 Ci -93
Vad konstigt! Han har fortfarnade inte fått sålt bilen!
Att det tar en månad att sälja en cab vintertid är väl inte så förvånande?
Och du tror inte det har med "milproblemen" att göra?
Till att börja med så blir köpet ogiltgligt av en liknande bil enligt Avtalslagen 3:30, Länk .

Eftersom Säljaren "medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon annan i vars ställe denne är, DÖMES FÖR BEDRÄGERI TILL FÄNGELSE I HÖGST 2ÅR.
För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverka resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär VINNING FÖR GÄRNINGSMANNEN eller skada för någon annan. (Brottsbalken 9:1, första och andra stycket.)

Bedrägeri går under allmänt åtal och även om han inte sålt bilen gör han sig skyldig till bedrägeriförsök enligt Brottsbalken 23:1.

Tipsa om det så kanske åklagaren inleder förundersökning och krånglar till det lite för säljaren...
Ovan nämnda gäller då en person som känner till sanningen om milställningen ljuger...

Jag har inte kollat upp några rättsfall men dom finns säkert.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.