AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
738

ABS sensor fråga

bj
105
bjornnl
316i -93
Bilen i fråga är en 316i E36 1993.

Bestämde mig idag för att försöka ta bort och kolla mina sensorer, då jag har haft min ABS-lampa lysandes ett bra tag. Efter att inte ha fått bort den vänstra bak, utan istället haft sönder den, var det läge att gå in och hämta multimetern för att istället försöka luska ut vilken utav dem de var som var inte fungerade, utan att behöva ha bort dem.

Höger bak gav: 1.01 kOhm
Höger fram : Samma som höger bak
Vänster fram gav inget utslag alls, utan verkade istället ha oändlig resistans.

Det som var konstigt var alla i alla de övriga vi mätte (kollade inte vänster bak, då den redan var trasig) var det två stift man kunde mäta på, men i vänster fram var det tre. Vad kommer det sig? Är det olika sensorer runt om? Jag har nämligen för mig att det bara är skillnad på fram och bak?
Är det någon som är skarp inom det här området, som har möjlighet att bringa lite klarhet i det här ämnet?

Tacksam för alla svar och teorier kring ämnet.

MVH: Björn

---
316, inte för att man måste, utan för att man vill! =D
Ps
41
Pson
E36 325i -91
Någon har förmodligen redan bytt den givaren då alla givare av senare årsmodell har tre ledare! En av ledarna i denna har alltså ingen funktion på din bil. Jämförde liksom du motståndet i alla givare och var stensäker på att ha hittat den felaktiga då tre låg runt 1.0 ohm och en hade oändligt motstånd. Datoruppkoppling visade sedan att det lika fullt var en av de andra givarna som var kass! Rekommenderar att du lämnar in för feldiagnos men gör bytet själv! Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.