|
|
|
|---|---|
bmw alpina b3 |
hej undrar om man startar bilen en gång i veckan ca 30 min klarar sig bat hela vinter utan att man måste lada den eller att den blir slut mvh |
|
Varför starta den så ofta? Har du bra och fräsch olja, kommer motorn att hålla sig i bra skick utan att du startar den med jämna mellanrum. Faktum är att du orsakar mer skada än nytta med den typen av kallstarter! Enda anledningen till att starta motorn någon gång under vintervilan är att ac-pumpen skall få jobba lite och smörja grafittätningen på axeln, för att undvika att det börjar läcka gas där. Men det räcker troligen med en eller två gånger under vintervilan för att tillgodose det. Se då till att köra bilen riktigt varm. Men det är mycket tveksamt om det är nyttigt att göra det på tomgång mht det låga oljeflödet i motorn på så låga varv... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
varför inte bara lyfta av jorden och underhållsladda den? ett batteri urladdas ALLTID även om den inte är inkopplad nånstans, pallar inte kolla upp varför men vet att jag läst det än gång... men visst, startar du den en halvtimme, kanske den klarar sig OM du har bra laddning från gen. mm. ///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum! |
|
bmw alpina b3 |
tänkte det pga av att jag har larmet på lampan drar väl ström mvh |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En Ctek laddare som underhållsladdar batteriet skulle jag satsa på om jag skulle ha bilen ståendes över vintern. Finns på Clas O bla. ///MVH Hasso Länk |
|
Vad innebär "Ctek" laddare? Tänkte köpa en laddare inom kort, är det kanske att rekommendera och välja en Ctek då? /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.