|
|
|
|---|---|
|
måste korta min kardan med ca 7 cm och undrar vad man ska göra. kostar ca 2.4k att få den kortad och balanserad av proffs och 400:- om man låter en amatör (som gjort det förrut) bara korta den och se att den är rak. är ju GANSKA viktigt att den är bra balanserad och svetsad om man ska köra väldigt fort (~250) så just nu lutar d åt att punga ut med massa pengar och få det bra gjort men vill gärna höra andras åsikter innan jag bestämmer mig helt. egna erfarenheter av liknande fall är välkommna! | |
|
Du kan säker få ner det priset rejält om du ringer runt till lite olika "proffs" Själv hade jag valt ett proffs Mvh. Richard |
|
|
Jag har förskt göra kardaner själv, men efter två haverier där det senaste mkt väl hade kunnat kosta mig båda benen och som förstörde motorblock, växellåda, golv, avgassytem osv så anlitar jag bara Svesa Bilverkstad i Stockholm. Länk |
|
|
ska du ha det på en standard eller toktrimmad bil (a'la bäckis)? kardaner till bilar med effekt upp till 400hk har jag tidigare kortat Gjorde sisom så att jag svarvade av svetsen so förbinder röret med medbringaren och gjorde samtidigt en fas för att sedan punkta upp med TIG och till sist svetsa det i ett rundbord. se till att du får bra styrning för röret på medbringaren så ska det nog lösa sig,har inte fått några som helst klagomål på mina axlar iallafall. >bäckis- tur att det gick utan personskador. |
|
|
powerpak: inget toktrim än iaf. snart klar med min 335. max 240hk i nuläget men d ska väl göras till mer förr eller senare så kardan ska byggas för att klara mycket mer. bäckis: är hos svea bil som jag fått prislappen 2400 och det är dom som jag lämnar jobbet till som det ser ut nu. har hört andra skräckhistorier om kardaner som lyft hela bilen och slagit genom golvet. |
|
|
Billig livsförsäkring= Kardanring Mvh Limmet Www.Limmet.se |
|
|
Får man fråga vad en kardanring är för något?? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| jens ek: inte 100% säker men jag anar att det är den ring som sitter runt kardan på framförallt race-bilar för att just förhindra att kardan kan röra sig så mycket om den skulle gå av. | |
|
Är det som en extra lagring som är fäst i chassit då eller? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
ja fat utan lagret, bara en båge lixom, om du förstår, säts så nära främre knutkorset som möjligt om jag inte missminnermej. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Det stämmer. Kardanringen skall sitta 150mm efter första knuten, enligt dragracingreglementet... Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.