AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
696

525iX Aut -93 lägger ur växel vid motorbroms låg fart...

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Sista veckan har det hänt nåt med Automaten, som inte hännt förrut!

Om jag rullar in dom sista metrarna mot en korsning med D i precis som vanligt, så lägger lådan ur växlen och slutar driva... Då gäller det ju att smyga upp motorn i varv, så att den inte kastar i växel på 3000 varv = inge bra!
Växeln hoppar i av sig själv efter nån sekund, eller om man smyghöjer varvtalet lite...
Växlar dessutom lite halvskumt vid normal körning också. Blir nåt ryck ibland...
Har dessutom när jag "yxade" i växeln lite våldsamt sådär som beskrivet ovan, lyckats fått felmeddelandet "Trans Program", och sen gick bilen bara på en växel, och jätteslö.... Avhjälptes dock med att stänga av bilen och starta lite senare... DOck så tycker jag motorn fortfarande är slöare än normalt... Suck...

Vad har hännt med lådan? Oljebyte?? Men varför blev det så plötsligt? Funderade om det kan vara nåt enklare fel... Nån slang, eller kabel nånstans...

Nån som har nå tips, eller varit med om liknande?

mvh/
Tommy
stefannorr
trans program är ju nödprogrammet,enklast o billigast innan hela lådan rasar är ju att be bmw läsa av ev felkoder o kolla oljenivå m.m.
Alla låder på olika bilar som jag har bytt, då brukar automatlådorna växla ryckigt och sedan slira och sluta driva helt.
Det bästa är en utbytes låda, att hålla på att byta delar inuti lådan brukar bara resultera i ett lådbyte till slut.

Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.