AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.657

Byta bussning innan hjulinställning?

dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Ska lämna in beemern (E36 325) på hjulinställning nästa vecka.
Jag vet att bussningen som sitter i ett fäste under bakdörren (länkarmsbussning?) är slut... låter illa när man kör på ojämn vägbana. Och så såg jag att den var slut när jag bytte hjullager på bilen.
Bör jag byta denna innan hjulinställningen? Eller kan jag byta den dagen efter eller nåt för bilen ska lämnas in på måndag och jag hinner ej få tag i en sådan bussning nu i helgen.
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Åhnej.... är den oxå ipressad??? Då måste man ju mekka ner halva bakvagnen igen..? :-(
Svärd
Går det att justera någonting i bakvagnen på en E36?? Isåfall är det ju ingen ide att göra en hjulinställning innan och isåfall göra om efter byte av bussningen. Men går det inte att justera något i bakvagnen så är det ju som det är.

///Martin
je
56
jerrye21
E21 323-80
Skulle bytt den före inställningen om ja va du.
Man justerar ju in instrumenten för att få ett värde innan man justerar o de kan ju ändras efter bytet av bussningen.

Bara en tanke men gör ca två inst/vecka

Länk
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Du måste byta bussningen före, då detta länkarmsfäste med bussning är toe-in justeringen i bakvagn på E36.

Ingen mening o justera innan!

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Jerrye21: vad syftar du på med justar instrumenten? en skevhetskompensering? detta göra man alltid o är bara till för att få mätinstrumentet centrerat o vinkelrätt mot fälgen.........

Har ingen påverkar på vinklar o bussningar i hjulupphängningen.

///Magnus
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Måste man ner med halva bakvagnen (som man gör när man ska byta hjullager) innan man kan byta denna bussning? Pressa ur och pressa i? Fixar man det själv utan press??
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
menar du silentblocken (bakvagnsbussningar) så byts dessa utan större ingrepp, kostar dock 1500 per sida på BMW... du kan ju lösa det någon annanstans mycket billigare för samma resultat... och ja det går att fixa själv men det lär vara jobbigt... finns här på mekartips: Länk

Jaja, du kanske inte menade dessa?

----
Min Bimmer: Länk
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Nä, du måste inte demonterar nåt mer än själva fästet.
Sitter med 3 bultar i karossen o 1 genom bussningen.
Med rätt verktyg sen så pressar man ur o i bussningen på plats.
Är inte så svårt med rätt verktyg!

Atco:Det är inte silentblocken han menar!

///Magnus
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
E21-racing: tack för dom orden... hehe... ska hämta ut nya bussningen imorgon och försöka byta det på egen hand. Vad kan man behöva för verktyg? Det finns alla möjliga sorters avdragare att få tag på genom mitt jobb om det kan vara till hjälp...?
Det värsta är väl att pressa in den? Att pressa ur den är väl bara våld som gäller? :-)
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Det är ganska enkelt att montera då bussningen är slitsad, behöves bara en bult o några grova brickor o sen gänga in den på plats.
Se till o få den med lika utstick på båda sidor om hylsan den sitter i!

Demonteringen antingen pressa ur den eller kapa sönder den!

///Magnus
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Sådär! Då sitter nya bussningen på plats. Vi tillverkade ett verktyg som gjorde det himla smidigt att montera bussningen men hjälp utav att gänga den in på plats... precis som E21-racing beskrev :-)
Tackar för alla tips och hjälp här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.