|
|
|
|---|---|
|
Eftersom min Jetta börjar bli väldigt sluten (29500 på mätaren) så hade jag tänkt köpa en "ny" bil. Bilen som jag har hittat är en 318i touring från 1992 som har 16000+ på mätaren. Importerad 0105 med en ägare i sverige. Priset ligger på 17000:- Nu undrar jag var sitter rosten och är det något speciellt man skall kolla på 318? | |
|
Brukar ofta rosta i framskärmarnas bakre nederkant. Annars bara leta rost på de vanliga ställena. Kolla toppens skick, vanligt fel. |
|
| Vilka är de vanliga ställena? Och hur kontrollerar jag enklast att toppen är ok? | |
Deliq |
Vanliga rostställen är nederkant på dörrarna, runt bakluckans lås och runt nummerplåtsbelysningen, i A-stolparnas nedre hörn vid vindrutan, bensintanken M V H // Dennis L. "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Hade ett skräckexempel till E30 som rostade ungefär över allt. Kolla skärmkanter, dörrar och trösklar noga. På touringen kan jag tänka mig att även bakluckan är känslig. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Toppen kollar du genom att lyssna på motorn. Den får inte ticka nämnvärt. Visst ventiltick kan man leva med, men det får inte låta som nåt är på väg att hugga sig igenom ventilkåpan. Kolla hur oljan och kylvattnet ser ut. Inget vatten i oljan och ingen olja i vattnet ska det vara. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.