AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
861

vad bör jag tänka på?

Tjena! Ja har precis fått en hel lack på bilen och undrar om det är nåt som ja bör tänka på? Tvätt osv..??

///Schumi
-BeeMWe-
Gör inget som nöter på lacken, polera/rubba, högtryck för nära eller spela kula på huven.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Kanske en lackförsegling? Är ju bra och borde väl gå att göra direkt om det inte redan är gjort!?

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Skonsam tvätt är nog helt ok! Men vad jag har hört ska man vänta ett par månader med all typ av försegling och vax etc, eftersom lacken måste "andas" färdigt ett tag först. Tror det har att göra med att vissa lösningsmedel måste dunsta av först så att lacken blir hård och hållbar, vilket försvåras om man förseglar... Nån kunnigare kanske kan bekräfta?

______
/Pewe
Är de nån "fara" om ja skulle spruta på lite avfettning sen spola me högtryck på lite avstånd??

///Schumi
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Spruta ingen avfettning på det nylackade.
Du kan tvätta försiktigt med kallt vatten och ett schampo som löddrar mycket. Gnugga inte utan bara långa, lätta svepande rörelser.

Länk
Det är inget problem med att använda avfettning på en ny lackad bil såvida den inte är lackad med spray burk.
En lackförsegling är dock att rekommendera om du vill bibehålla lackens skick.

du kan lungt tvätta bilen helt normalt med avfettning om du vill men vänta runt 3 månader med och lackskydda eller vaxa bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.