AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.186

..men NU måste vi väl få ett X forum?

Sida 2 av 3
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
det tror jag med!
/A
Tror jag också ..

Man kan ju undra varför det inte blivit något forum under alla år X5 funnits.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
De hatar oss X-ägare! Har ni sett Arkiv X någon gång?Det är vi de!
/A
(önskar att det fanns ett OT-forum ibland;-)!
Jo visst men varför chansa?

Skriv ett bra konkret mejl till autopower så får man se vad som händer

/s

Hur mer konkret kan det bli än den här tråden, någon övervakning/intresse borde de ha som ansvariga för forumet.

Ps. skickar ett mail om det mot fömodan inte gått fram vad vi vill med den här tråden.
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Idag ligger följande forum upplagda:

- 1-Serien
- 3-Serien
- 5-Serien
- 7-Serien
- Z-Serien
- M3, M5, Alpina, Hartge, Schnitzer
- Samtliga BMW-modeller

Personligen skulle jag hellre se den här uppdelningen:

- 1-Serien
- 3-Serien
- 5-Serien
- 7-Serien
- X-serien
- Z-Serien
- M (M3 och M5 samt Alpina, Hartge och Schnitzer)
- Övriga BMW-modeller

På många amerikanska forum har man gått ett steg till och delat upp i undergrupper för de olika modellserier (för 3-serien t.ex. E30, E36, E46 ch E90), men det deltagarunderlaget finns nog inte här hemma för att det skall vara motiverat.

Men visst är det lite märkligt att X3 och X5 skall ligga under Samtliga [äldre] BMW-modeller i stället för att ha ett eget forum...
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Emm; Helt enig! Kanske den sista borde vara nåt som "BMW generellt" istället för Samtliga "BMW modeller"?
Tror oavsett att det kommer att bli bra fart i 1 serie sektionen vad tiden går, men X sektion borde bli aktivt direkt:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Håller med dig Emm! Så nu hoppas jag ansvariga kommenterar och gör något åt saken.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Inga fler som är eniga med oss?

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
ge
158
geson
E12 528i -79
Jag har personligen mailat till ansvarig av forumet
och efterlyst ett forum för 6-8serie och ett för X-serie.
Fick följande svar:

"Hej Geson!

Tack för ditt mail. Problemet är lite att alla vill ha en egen forumdel
och vi tror inte att ett forum med dussintals delar är särskilt
användarvänligt. Dessutom vill vi vara hyfsat säkra på att en eventuell
ny forumdel blir någorlunda välfrekventerad. Vi är inte omöjliga att se
över indelningen (efter grundligt övervägande) och kommer att ha detta
önskemål i åtanke vid en eventuellt ändring.

Bästa Hälsningar
/Janne, AutoPower.se "

X-forum omfattar inte bar X5 som det gjorde för några år sedan, nu har vi ju X3:an också i familjen och gör det bara mer befogat med ett X-forum.

Varför ploppade det upp ett 1-serie forum så snabbt en solig och fin dag?
Kan en admin svara på det? När den nyss börjat lev. bilarna till kunder.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hur många X relaterade inlägg om dagen blir det? Även om det inte finns speciellt mågna inlägg i 1-serien så är det en volymbil på ett annat sätt än X-bilarna är.

Jag fick det till 6 st X ägare som skrivit i denna tråd. Det känns som ett något klen underlag för att skapa en helt ny forumdel?

Isf borde man samtidigt skapa en sektion för 6-serien.
Em
215
Emm
Kanske andelen X-relaterade inlägg skulle öka om det fanns ett särskilt forum dit X-ägare kunde vända sig? Visst, det finns ju mixforumet "Övriga BMW-modeller", men det känns som en inbjudan med armbågen, och att behöva ögna igenom en massa inlägg som inte har ett dyft med X3/X5 att göra kanske inte känns så lockande för många X-ägare. Själv använder jag olika amerikanska forum, men tycker det vore kul med ett separat X-forum på autopower (kanske alla tidigare X-trådar i mixforumet kan flyttas till X-forumet så att det finns gott om kött på benen redan från början..?). Jag har också en Z3 och har stor glädje av Z-forumet...
Ok då letar vi fram fakta så slipper vi lösa fakta som flyter runt.

Tillverkade 2002

BMW 3-Serie 561,249 st
BMW 5 Series 172,323 st
BMW X5 100,906 st (67% är sålda i Europa!!)
BMW 7 50,961 st

BMW totalt 913,225 st (fattas några tiotusental bilar som är udda modeller)

27% (245,917 st) valde diesel 2002 på sina BMW

Källa: Länk

Kanske skulle byta ut 7-serie forumet mot X-forum?

Tänk på att X3 inte ingår i siffrorna då den modellen inte fanns 2002!
Slår man ihop X5 + X3 så kanske de knäcker 5-serien också ;) och då blir det trångt i "Samtliga modeller".

Sök efter "X5" eller "X3" under Samtliga modeller så ser du hur många inlägg vi 6 x-ägare gjort under åren.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Johankall: Visst, men tillverkningen utav antal bilar speglar väl inte hur det ser ut på forumet? Sen finns det gamla versioner av 3, 5 och 7 serien. Som sagt endast 6st X-ägare har önskat att det fanns en x-avdelning.

X5 är ingenting mot hur många träffar jag får om jag söker på 750.

Antalet X-ägare är begränsat på forumet (finns garanterat fler ägare till M bilar!) och det beror på att det är ett entusiast forum. X-modellerna passar inte riktigt in där.

Mig personligen spelar det ingen roll om det tillkommer ett X-forum och ett 6-ser forum. Men jag kan förstå hur crew resonerar.
acey,

Anledningen till att vi troligen har fler M-ägare på forumet är troligen för M-nodellerna har funnit i över 10 år tillbaka (3-serie/5-serien) sen har de ju ett eget forum så de håller till i sitt lilla hörn: "M3, M5, Alpina, Hartge, Schnitzer"

Anledningen till att vi inte har så många X-ägare som är synliga på forumet handlar nog mer om att många är aktiva på amerikanska forum. Där även X-ägare är accepterade och fått ett eget "RUM", men här får vi x-ägare springa runt i olika rum vilket gör att vi är osynliga (enligt vissa iaf).

X5 är en dyr bil som kanske inte köps av så många svenskar som är aktiva på sådana här forum men nu börjar den komma ner i pris så det kommer bli betydligt mer aktivitet här.

Man ser iaf ett tydligt mönster i samhället (Sverige) att SAV/SUV ska tryckas ner så mycket som möjligt.
Kan det ha smittat av sig på det "fria" internet?

MVH Studenten
Enligt vad jag kan läsa på forumet så tycker flera att X-serien är vanligare på våra vägar och motiverar mer ett X-forum än t.om. 1-forum.

Några trådar som behandlar ämnet:
Tråd1
Länk
Som ollen skrev i den tråden
"Än så länge är det väl mer motiverat med ett X-serie forum i så fall. Om ett par år finns det däremot säkert underlag för 1:an."
Tråd2
Länk

Många verkade tveksamma till att det skulle gå att hålla ett 1-forum vid liv, men ack nej... tycks som aldrig förr i det forumet (men få ÄGARE).
Det kommer ju även att komma två X-modeller i 5-serien som säkert vill diskutera 4wd i ett X-Forum.

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Em
215
Emm
"If you build it, they will come..."

(Ett talande citat hämtat ur filmen Field of Dreams... ;-)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Äntligen spionbilder på BMW X1 från en norsk tidning. Jag tror det skall vara bil 2 på bilden.

Länk

/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.