|
|
|
|---|---|
|
Jag ville göra rent i bilen och monterade bland annat bort stereopanelen och drog ur kabeln till den. Efter att jag sedan satte dit kabeln funkar den inte längre som den ska. Alla knapparna är ur funktion. Dock fungerar volymknappen och ljudet låter. Det fortsätter fungera så även när jag kopplar bort kabeln till panelen. Jag kan alltså inte ställa in nya kanaler, byta till CD vxl mm. Har en BMW professional stereo. Vad har hänt och vad ska jag göra? | |
|
Har för mig att det räcker med att göra en reset genom att koppla ur batteriet. /J |
|
|
Har testat det men funkar inte. Kan den ha gått sönder av att ta ur och sätta i den kontakten? |
|
|
Vilka mera funktioner har du i MID-panelen, går det t.ex att ställa klockan, manövrera ev. telefon, färddator, bilvärmare osv? I sista hand får du försöka testa med annan panel men det måste vara från en bil med samma utrustning och version på MID-panelen. Den går som sagt inte sönder av att man tar loss kontakten, nåt annat måste ha hänt. Man bör dock aldrig koppla till/från moduler osv med datorbuss mm när enheterna är tillslagna och i drift. Nåt stift kanske kan ha krökts, nån kabel kan ha lossat i kontakten. FP |
|
|
Tack för ditt engagemang Folke. Jag inser i dag att jag inte skulle ha dragit ur den kabeln. Synd bara att allt verkar så känsligt. Jag har ingen telefonknapp. Jag har kan däremot ställa klockan och färddatorn. Dessutom kanlerna för radion. Det konstiga är att volymknappen funkar. Inget stift är krökt. Funderar på om det är något som skall nollställas i själva stereon. Ska prata med BMW i morgon. Annars får man väl prova en ny panel. Undrar vad en sån kostar. |
|
| Tror du problemet ligger i MID panelen eller i själva stereon? | |
|
OK, men då är ju inte knapparna helt ur funktion. Volymratten genererar up/down pulser (data) som överförs till stereon, säkert startar denna i nåt default värde och därför kan du köra stereon utan MID-panelen. Det troligaste är nog att felet ligger i själva stereon verkar det, fast det går inte att säga med säkerhet. Har du möjligen knappar på ratten för stereon som fortfarande funkar? Man skulle vilja göra en avlyssning på bilens I och K-buss för att se om MID-panelen levererar några data från knapparna, först då kan man avgöra var felet ligger. Tveksamt om det går att få nån sån hjälp hos BMW tyvärr, men en provkörning med annan stereo borde de kunna fixa. Nån mera nollställning än med batterikabeln finns knappast, möjligen kan du prova och göra bilen spänninglös en längre tid, 2-4 timmar kanske. Har hört om nåt enstaka fall där nåt fel försvann då. FP |
|
|
Måste säga att BMW inte bryr sig speciellt mycket. Jag förstår de i och för sig, de skall tjna pengar. Var dit i dag och de förstod som vanligt ingenting. Sällan blir man positivt överaskad när man åker dit. Annat på detta forum. Här har jag fått hjälp och hjälpt andra med problem, utan pengar inblandat. Jag har inte några knappar på ratten. En treekrad M ratt. Skumt att stereon funkar utan paelen. Men den verkar bara funka i någon minut utan panelen kopplad, sen lägger den av. Den känner alltså av att paneln är borta efter ett tag. Kan man nå stereon med BMW´s dator? Ska prova att ha strömmen borta över natten. |
|
| I och K bus? | |
|
Du kan nog inte komma åt stereon via servicedatorn, möjligen kan fel, t.ex avbrott i datorkommunikationen registreras i felminnet. I och K-buss är ett par av de databussar som används i bilarna för att överföra data från knappar och annat, t.ex som i ditt fall mellan MID och stereo. Det finns massor av databussar som löper runt i bilens alla delar för all möjlig signalöverföring, mycket kabel och tråd blir det kan jag lova. FP |
|
| Tack igen Folke. Hur skulle du göra för att lösa detta? | |
|
För att säkerställa vilken del som orsakar problemen skulle man nog vilja kolla och dubbelkolla genom att byta t.ex stereo och MID mot likadana från annan bil. Sen får man gå vidare när man ringat in felet. Alternativt återstår som sagt felsökning genom att t.ex "lyssna" på databussen med lämplig mätutrustning (dator), vilket BMW knappast gör. FP |
|
|
Undra om någon vill låna ut sin panel ) Tveksamt. Jag får nog söka på skrotarna efter en panel och testa en sådan innan jag eventuellt köper. Man funderar ju på om man skall byta till en normal stereo. Är det mycket jobb? Hur blir det med färddatorn? Den kan jag komma åt via blinkersspaken. |
|
|
Jag skulle nog göra en noggrann koll på alla kontakter osv samt en reset på några timmar, om du inte redan gjort så. Om du aldrig hade stereon ute utan endast MID-panelen med sin kontakt så är det knappast troligt att stereon är defekt. Skumma fel kan uppstå i processorstyrda enheter som t.ex MID. viss uppgradering av mjukvaran i dessa har också gjorts genom åren, detta bör BMW kunna lösa tycker man. Har de kört bilen mot servicedatorn eller? FP |
|
| Inte körd mot servicedatorn. Kan de lösa detta så tror du? Jag ska testa reset över natten. Bara att ta bort polerna från batteriet och koppla ihop dem? | |
|
Inte helt omöjligt att de kan se något där. Att ta loss båda kablarna och lägga ihop är OK. FP |
|
|
Skruvade isär panelen. Letade synliga fel och hade tur. En av de må röda konakterna hade hoppat ur sitt läge. Jag tryckte i kontakten och nu funkar allt. Så jäkla skönt. Tack för ditt engagemang Folke! Tur att man vågar skruva lite jälv. Undrar vad det kostat mig att lämna in det på BMW. Hade troligen fått köpa ny panel. |
|
|
Ja inte hade de öppnat den iaf, det är utbyte som gäller där. FP |
|
|
Jag har precis samma fel. MID knapparna är helt döda förutom volymknappen. Annars fungerar allt som det skall. Även multifunktionsknapparna. vad var det för en liten röd kontakt som hade hoppat ur? Inne i MID panelen eller? skall man skruva isär den o kolla? |
|
|
Mitt problem löste sig. Det var en av de små röda kontakterna inne i MID displayen på krestkortet som hade lossnat. /U |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.