AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.196

olja till e32 740

k_
70
k_nordin

740 ial-93
någon som skulle tänka sig att hälla i okq8 olja i sin bmw,min har gått 32000 mil.vissa jag har pratat med säger att den oljan är minst lika bra som andra oljor som betingar ett högre pris.eller ska man hålla sig till bmw rekommenderade oljor,eller är det bara att kasta pärlor till svinen.okq8 olja kanske är lika bra som en dyrare olja.jag tänkte mig en 15/40 olja eller liknande
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En 15W40-olja är ingen höjdare i allmänhet och ingen höjdare i synnerhet på vintern!

Jag skulle föreslå en syntetisk 5W40-olja i stället.
Du får då starkare oljefilm och betydligt bättre kallstartegenskaper. På köpet får du en olja som håller sina egenskaper betydligt bättre.

Om du tycker att "märkesolja" är för dyrt, finns det bra syntetolja för billig peng hos både Rusta och Biltema. Deras syntetiska 5W40-oljor kostar under 50kr/litern.
Båda ovanstående 5W40-oljor har bra klassningar:
API SJ
ACEA A3

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
k_
70
k_nordin

740 ial-93
biltema säger du,vad jag har hört så ska dom köra med renad spillolja,kanske är en hörsägen,vad vet jag .ber om ursäkt men jag menade faktiskt 5/40 oljan.den förra ägaren körde på lite av varje olja vid tillfälle,men motorn har inga missljud,men det kan ju bero på täta oljebyten.vad tror du om dom bmw oljor som dom rekommenderar då.är de onödiga pengar eller ligger det något i vad dom säger.dyrast är bäst
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De båda oljor som jag föreslog som "budgetoljor" är mer än bra. De är bättre än den bästa olja som fanns när din bil tillverkades...

Visst finns det ännu bättre oljor.....men då kostar de en bit över 100kr/litern.

Det är en ren skröna att Biltema använder renad spillolja!

Mvh

k_
70
k_nordin

740 ial-93
okey när du nämner rusta och biltema oljor,är det ren sarkasm eller menar du allvar?du menar att dom duger.tanken var att få reda på om det verkligen är ekonomiskt försvarbart att hälla i den dyrare oljan en en vanlig olja.det är inte det att jag har råd eller inte,ville bara sondera terrängen om oljans vara eller inte vara.håller jag motorn i ett bättre skick med den dyrare eller är den likvärdig.med tanke på toppar och känslighet med smörjning .vet inte riktigt hur känslig denna motor är.vill gärna hålla den i samma skick som den är i nu.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag kör iaf. inte på rusta/biltema för att jag helt enkelt inte litar på att deras klassningar på etiketten stämmer , kan mycket väl vara vadsomhelst i förpackningen - särskilt om man ser till "kvaliteten" på övriga produkter i rusta/biltema sortimentet.

Det vore ju annars fantastiskt att just de två företagen kan sälja bra olja till en bråkdel av vad alla andra tar , kanske har biltema/rusta trätt in i rollen som sammhällsamariter och slopat vinstkraven för att förse oss med högklassiga produkter till lågt pris (sarkasm :-))

Vanlig Mobil-1 helsyntet tycker jag är en helt ok olja för ett vettigt pris,
Det där om spillolja på biltema har jag ochså hört , troligtvis en skröna , däremot vet jag att det har hänt att deras olja har felpacketerats så att mineralolja "blivit" helsyntet , detta har jag hört av två personer som arbetar på biltema i Linköping.
Samma sak har hänt med ett flertal andra produkter såsom laddningsbara batterier etc. men det når oftast inte så långt utanför butiken.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fullt allvar!

Du kan gärna söka på äldre trådar om olja (jag är skyldig till en ansenlig mängd av svaren i många av dem)... ;o)

Rustas olja tillverkas av Aschland/valvoline och Biltemas olja tillverkas av Statoil.

Det är oljor som troligen är identiska med dessa oljebolags "topp-oljor" för några år sedan, men som har ersatts av modernare oljor i deras eget sortiment. De är således "en generation gamla".

Både Biltemas och Rustas oljor klarar de högsta klassningskraven som fanns fram till 2001.

Jag skulle personligen mycket hellre använda någon av de två oljorna i stället för en mineral- eller delsyntetisk olja från någon av "märkesoljorna"!

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wadel, Biltema och Rusta behöver inte ta ut alla kostnader för racingsponsring och liknande på sina produkters pris!

Att klassningen stämmer kan man lita på, det är oljebolagen som levererar oljan till Rusta och Biltema som garanterar det. Skulle det visa sig att man fuskat med klassningarna, skulle det vara mycket kännbart för dessa oljebolag...

Marginalerna på oljepriserna är "väldigt" höga!
Mer än 100% pålägg i återförsäljarledet är inte ovanligt....
Det är här man kapar största delen av priset ut till kunden på Rusta och Biltema!

Mvh

k_
70
k_nordin

740 ial-93
ja det var kul att få några synpunkter iaf.med tanke på priset på olja pe liter,köper man 3 fat olja från okq8 5/40 så kostar den 8 kr litern.kolla vad den kostar på mackarna,det är inte dåligt va dom lägger på.har inte kollat personligen men vad jag hört så kostar en l på macken av samma kvalitet 100 spänn.snacka om pålägg.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,är det inte så här?>>>Det där med höga klassningar är inte så svårt att klara "för vilken olja som helst"(nåja, inte vilken lågprisolja som helst iofs)....

En del oljor kan ju klara den högsta klassningen med "minsta möjliga marginal" medans en del inte har några som helst problem med att hamna i högsta klass med bra mycket bättre egenskaper än den olja som "just såpass" klarade att kvalicifera sig in på högsta klass.

Vilken olja som då ligger sämst/bäst till är inte speciellt lätt att se.

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Janne, helt riktigt är det klasser det handlar om.

Men klassningskraven är ganska tuffa och läser man vilka klassningar som oljorna har klarat och sedan tittar på vilken typ av olja det är (mineral- delsyntet eller helsyntet) kan man dra ganska långtgående slutsatser om oljans egenskaper.

Vilken olja som är "bäst" är en fråga som kommer upp då och då, men frågan går inte att besvara....eftersom olika oljor har olika styrkor och svagheter. En olja kan vara bättre på ett område, en annan är bättre på ett annat, osv..

Men om man köper syntetoljor som minst har klassningarna API SJ och ACEA A3, får man en bra olja!

Märk väl att den klassningen är betydligt tuffare än vad de bästa oljorna presterade för 10-15 år sedan!

Sedan skall man vara medveten om att oljorna över lag är extremt mycket bättre i dag än för bara 10 år sedan. Det är främst additiven i oljorna som har blivit mycket bättre.
Till och med den "billigaste mineraloljan" (om man bortser från de billigaste skräpet som kan säljas på stormarknader för typ49kr/fyralitersdunk) är riktigt hyffsade i dag!
Men de är ganska lätta att "avslöja"....det är bara att läsa klassningarna på dunken. Ofta har de inte högre klassning än API SG eller SH.

Vill man ha de allra senaste/bästa oljorna, är det toppoljorna från de stora oljetillverkarna som gäller (Mobil, Valvoline, Castrol, BP etc.), men då får man också betala kanske 150kr/litern eller mer om man inte har specialkontakter...

Till en lite äldre bil som inte behöver specialklassad olja (typ BMW longlife eller liknande), duger Biltemas och Rustas helsyntetiska olja.

Mvh

k_
70
k_nordin

740 ial-93
intressant att höra era inlägg.johan b verka att vara väldigt insatt i oljornas värld.ber att få tacka för era inlägg i denna värld av olika oljor.ska ta lärdom av detta när det gäller att pytsa i rätt olja i min motor iaf.ha ett fortsatt bra bmw liv iaf
Jag vet inget om klassningen ang. motoroljor! Men jag håller delvis med Johan B.

Men jag vet vad olika företag riskerar att förlora i marknadsandelar då det gäller "trovärdighet" vid försäljnning av olika varor i sitt sortiment. Låt oss säga att Biltema´s varor inte håller vad de lovar, jag garanterar att det inte går lång tid innan Biltema hamnar hos Sverker!!!!

det är bara en död fisk som följer strömmen...
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ser man till påläggen på vanliga oljor på macken mm börjar man misstänka att biltemas oljor kan vara ok att köra på. Jag skulle köpa Shell helix ultra 10W60, kosta kring 200kr/litern, fick sedan tag på det via en kontakt istället som säkert tjäna en hacka han också, då var priset nere kring 90-95 kr/liter istället. Vet också en firma här i stan som kränger märkesoljor från fat (man får ta med egen dunk) och då är prislappen också lite annan än på macken.

Själv kör jag mitt vinterskott på biltemas halvsyntet.

//Magnus

Ps. Biltema säljer en jäkla massa skit men det finns en del vettiga prylar där också.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Magnus, håller helt med om ditt sista påstående!

På Biltema finns mängder av skräpartiklar med dålig kvalitet, men också en del mycket prisvärda sådana.
Deras helsyntetiska 5W40-olja är en av de produkterna som jag personligen anser vara mycket prisvärd.

Däremot skulle jag inte använda deras 5W50-olja, som inte har så bra klassning!

Varför inte använda deras helsyntetiska olja i vinterskottet?
Det skiljer bara några tior på ett oljebyte i förhållande till deras delsyntetolja...

Mvh

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Bra fråga, vinterskottet köpets från början bara för att fixas till lite och sedan säljas och då snåla man in lite på oljan. Men tycke uppstod och behov av vinterbil lika så när porschesesongen tog slut så nu får Hermann (den heter så) rulla över vintern iaf. Han har hittils varit en trevlig färdkamrat på vägen till jobbet (11 mil t.o.r.) även om han är lite törstig även på landsväg. Han var dock mycket billig i inköp så han får dricka lite. :)

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.