AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.868

M5 E60 med dimljus eller ej?

Sida 3 av 4
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Flåklypa//

Dimljus kom faktiskt före Xenon! Din teorin var inte så bra:)

------
Länk
Länk
Har haft flera bilar med dimljus och inte någon utav dessa har gett bättre sikt för det! Finns en sak dom är bra på och det är att blända mötande trafik. Men visst, tycker du att du ser bättre med dom så varsågod, förtsätt med användning. Jag däremot, ser fram emot den dag sånt skräp slupas och förbjuds.
Ett tips när du kör i dimma eller kraftig snö-regn är, prova med att "sänka" ljusbilden via räckvidsregulatorn så ska du se att resultatet blir bra.
Vad har det med saken att göra? Alfa Romeo kom före Ferrari också, men vilken är det som är fattigmansferrari nu?

Xenon tycker jag kan se rätt maffigt ut, men dimljus ligger för nära neonrörshållet och korvmojen för mig. Det är en högst personlig åsikt.
"De kan väl inte bara sätta dit dimljus utan något syfte;)"

Så länge det finns en marknad för t.ex dimljus så kommer biltillverkarna att förtsätta med dom ju :). Det finns och kommer alltid att finnas detaljer på bilarna som egentligen inte har någon syfte.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Har ingen är dimljushatarna märkt att dimljusen har en mycket bredare ljusbild än de vanliga halvljusen?? Givetvis ökar de säkerheten, men jag kan inte fatta varför de inte går igång så fort helljuset tänds.

Dagtid får man köra med dimljus oavsett om det är dimma eller ej, bara man inte gör det i kombination med halvljus. I mörker får man bara använda dimljusen istället för halvljus om vädret så kräver...

"Dimljus = Fattigmansxenon"??? What?? Vad har de med varandra att göra?? Jag har bägge på traktorn. Dagtid lyser normalt bara änglarna och dimljusen.

"Dimljus nästan som neon.." (uttryckt på något negativt sätt). Ha ha, jag skulle nog även sätta neon under en M5 om jag fick den dumma idéen att köpa en. Sedan en riktig "Pimp my ride" kur... M5 är ingen sportbil även om den spöar ganska många sådana så varför skall det vara racigt?? Bättre att ha den som den bling-bil den egentligen är.

/Caspar
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Flåklypa//

Vem har sagt att Alfa Romeo är fattigmans Ferrari? Har du hittat på det alldeles själv?

M3//

Wow, hur mycket tror du de tjänar på att bara sätta dit dimljus bara för att de ska tjäna på det? Tror du inte att bilen skulle säljas även utan dimljus som ny?

Det är snarare billigare för fabriken att göra bilar utan dimljus än med, skulle deras syfte varit att tjäna pengar då skulle de nog inte gjort dimljusen alls.

Jag har aldrig sett annons på en nybil där det står med dimljus 275.000:- utan dimljus 270.000:-

En av mina föräldrar är från italien och jag säger dig, utan dimljus på vissa bergsvägar där kommer du att krocka. Dimljusen gör att du syns i dimman. som sagt , de är inte utan syfte de sätter dit dimljusen.

------
Länk
Länk
Ljusbilden på dimljusen är riktigt riktigt dålig. Iofs lyser det brett, men bara någon meter fram. Kör man 30km/h så är man ändå rökt om det plötsligt dyker upp något i det ljusfältet. Syftet med dimljusen är att visa sig för andra trafikanter och den funktionen fyller dom bra.

Parallellen med xenon är att vissa, inte alla, tycker att det ser ballt och modernt ut. Jag är en av dom som skulle köpa xenon 50-50% för ljusbilden och prestigefaktorn. Dimljusens existensberättigande verkar spela på samma tema, men kombinationen är vedervärdig. Detta är återigen en personlig åsikt.
Heh. Det är ett lika välkänt begrepp som att en Porsche är/var en börsmoppe.

Att Dimljus är fattigmansxenon har jag däremot hittat på själv. :-)
andha45
Om man har xenon så påverkas inte ljusbilden nämnvärt av att dimljusen tänds. Faktiskt märks det knappt, det gäller de flesta bilar. Xenon har ibland en tends att sprida ljuset lite för starkt just nära bilen (speciellt reflektorxenon), alltså precis där dimljusen lyser.

På e36 tyckte jag nog att dimljus kunde hjälpa halvljuset på kurviga vägar men på motorväg och andra ställen där det går rakt fram vill man ha ljusfokus så långt fram som möjligt.

Att bara köra med dimljus på kvällen verkar dumt, även om det är en upplyst väg. Bilens halvljus gör att man lättare ser gångare, cyklister, hundar och annat. Den uppgiften sköter dimljus mycket sämre. Och jag tycker säkerheten är viktigare än att se cool ut (för dem som tycker att dimljus är coolt)...
852
Sörpan
325xi -02
Att ni bara orkar, men den som vill förbjuda dimbakljus har aldrig kört i snörök...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Det spelar ingen roll vad vissa här säger, faktum kvarstår: dimljusen används främst av unga killar i "häftiga" bilar för att de tycker att det ser "coolt" ut.

De som säger att dimljusen förbättrar ljusbilden har uppenbarligen inte använt några. De lyser alldeles för nära bilen för att göra någon nytta om något skulle hoppa upp på vägen.

Min M3:a är en av få i landet (egna observationer) som alltid framförs UTAN dimljus.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag vill bara säga att kombinatinen med angel eyes och dim på e39 är bland det snyggaste jag vet om...

Sen tycker jag att dimljusen på min E46:a är totalt värdelösa med tanke på att de lyser som kraftiga ficklampor... Tacka vet jag dimljusen som satt på min E30 -90... Dom var det riktigt lys i, brett och långt nära backen..

Diesel-räsern
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dimljus på dagens bilar är rena skämtet om vi pratar funktionalitet. När det är meningen att använda dom så tillför dom inget, dvs när halvljuset slås av och ersätts av ljust dimljuset. Man ser inte ett dugg bättre, åtminstone har inte jag någon gång på 10 år varit i en enda situation där dimljusen tillfört mer än halvljuset...
Däremot tycker jag dimbakljuset är ovärderligt!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
håller med om dimbakljuset... om folk bara lär sig att använda det. Dvs släcker det om en bil närmar sig bakom och man ser bakomvarande bil tydligt, istället för att envisas och blända bakomvarande bil...

Diesel-räsern
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Hälst riktiga extraljus i dimmljushålen så man ser bra,
andha45
Jag brukar tända dimbakljuset när någon kommer nära bakom. Det kan hjälpa för att skrämma bort dem.
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Skall nog slänga in Xenon i dimljusen:)
Får se hur raggigt det blir...
andha45
Ja, det var en bra idé! En del stoppar ju in xenon i helljusen så du kan nog bli en av de första...
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
I USA är det väldigt vanligt...man får rätt mkt ideér därifrån:)

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
I USA är det väldigt vanligt...man får rätt mkt ideér därifrån:)

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.