AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.869

M5 E60 med dimljus eller ej?

Sida 2 av 4
Jag är inte 18 och jag är född och uppvuxen i Stockholms innerstad. Om man gillar dimljus eller ej är väl upp till var och en. Tycker det är onödigt att vara spydig och nedlåtande här på forumet. Smaken är som sagt delad. Alla kan inte vara 40 åriga gubbar ;)
M femmen: Just like that!

GO angeleyes GO angeleyes GO angeleyes

MED dimljus MED dimljus MED dimljus

Mvh DJ Dragolito
852
Sörpan
325xi -02
En gammal klassisk debatt väcktes till liv igen! ;)

Våga vägra dimljus! Själv tycker jag att ordentlig kylning till bromsarna är betydligt viktigare för trafiksäkerheten än dimljus.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Så jag tillhör fjortisarna som tycker Phosphyre Angel Eyes och dimljus är snyggt...jaha
Varför är det nästan bara 30-50 åringar som frågar om Angel Eyesen i så fall? Ja världen på forumet kanske inte alltid stämmer med världen på mackarna i Lund/Malmö...
Varför skulle det vara raggigt och köra så...skulle det impa på tjejer eller vad? Kan det inte helt enkelt vara så att det är en smaksak?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
bayerischemotor//

Citat:

"Jag använder aldrig dimljusen så som raggare gör"

Jag har aldrig sett en raggarbil med dimljus, raggarbilarna är så pass gamla att dimljus inte fanns under den tiden. Var har du sett det? Däremot Volvo och Saab-ägare brukar vara duktiga med att kombinera halvljus med dimljus.

Själv använder jag parkeringsljus och dimljus och det är oraggaraktigt:)

------
Länk
Länk
Grodan:

Kanske "raggarna" är annorlunda och kör finare bilar i Finland:) (högst osannolikt)

Visst generaliserade jag, men inget att hänga upp sig på om man inte känner sig träffad?

I Finland använder "raggarna" just Dimljus och parkeringsljus, eftersom det är en laglig kombination.

Dimljus och parkeringsljus är lagligt i sverige oxå. Under förutsättning att det är dagsljus eller kraftigt nedsatt sikt.

Jag är 35 år, aldrig ens suttit i en "raggarbil" men ändå kör jag alltid med mina dimljus tända! Även kvällar i den förbjudna kombinationen med halvljus.

Jag tycker inte det är coolt, bara SNYGGT!

Och ja, jag har fått böter för det men kör ändå. Det kvittar således vad folk säger, jag tycker som sagt det är snyggt.

Sådärja, nu blir det liv. :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Instressant konsept "raggarbil".

Måste den vara en gammal Volvo eller Saab???

En BMW kan väl inte vara "raggarbil" eller?

En "raggarbil" kan vara en M3 CSL. Om killen som äger den är som en "raggare".

Och hur är man om man är "raggare"?

Jag kanske är det helt ovetandes då. :-)

Dimljus fram måste nog va det meningslössaste man kan ha på en bil. Bak däremot kan det va bra att ha. Skönt att biltillverkarna börjar inse det.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
M 3//

Varför är dimljus fram meningslös?

Fördelar:
1. Du får en bredare sikt intil bilens front.
2. Du syns bättre i mörker och dagsljus.
3. Det är snyggt.

Nackdelar:
Kommer inte på några nackdelar faktiskt!

------
Länk
Länk
På grund av dimljus bak så har man varit nära att bli påsatt i häcken mer än en gång.

Kör man bakom en bil med tänt dimbakljus (som sällan eller aldrig behöver vara tänt) så tror man allt som oftast att han bromsar vilket gör att man själv helt instinktivt kastar sig på hejdarna som till följd att bilen bakom mig har svårt att hinna med.

DET borde vara förbjudet!

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Mm, har ett svagt minne av att dimljus bak bara skall sitta på vänster sida av bilen, just för att inte likna bromsljus.
Men det kanske jag bara har drömt.. ;)

/Patrik

___
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Dimljus...eller inte dimljus...
Acceptans för smaker någon?
Jaså, varför har MÅNGA bilar det som original på båda sidorna då? Bla både din och min.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Dimljus bak är bland det värsta jag vet. Skenen är otroligt stark tillskillnad från dimljusen fram. Det är betydligt värre och köra bakom en som har sina dimjus på bak än att möta en bil med dimljusen på fram.

------
Länk
Länk
Grodan,
Bredare sikt du får med dimljus fram har man ju ingen nytta av då det ligger precis framför bilen. Det blir snarare motsatt effekt, dvs för ljust precis framför bilen och för mörkt utanför.
Snyggare med dimljus? Kom igen nu, det kan man väl inte räkna in som en fördel?!
Dimbakljus kan va minst lika störande men det finns tillfälle då det kan va bra att ha också. Dimljus fram har man aldrig någon nytta av.
Finns ingen anledning att ens fortsätta diskusionen i detta ämnet då det faktiskt även finns dom som tycker Skoda är snyggare än BMW.
Dvs. att alla har vi olika tycke och smak.

Hur kul hade det varit om alla åkt runt i en silverfärgad M3?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
M 3//

Men vad är nackdelarna med dimljus fram då? Du måste ju ha en argument till det du påstår!

Vidare skriver du att "Dimljus fram har man aldrig någon nytta av"
exempelvis i Italien, du ska åka skidor i Alperna, jag kan lova dig med tanke på dimman där så behöver du dina dimljus mer än något annat, när du kör bil på väg dit upp.

De kan väl inte bara sätta dit dimljus utan något syfte;)

------
Länk
Länk
Hoppas det blir en trend att inte tillverka dimljus.

Dimljus = fattigmansxenon. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.