AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.870

M5 E60 med dimljus eller ej?

Sida 1 av 4
Vad tycker Ni?
Jag tycker att där ska vara dimljus fram, även om man nästan aldrig använder dem.
Finns ej som tillvall till M5 E60.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
100% racing att inte ha dimljus fram = helrätt!

/markus
Racing o' Racing, M5'an är ju gjord i grunden att vara ett bekvämt monster som slår det mesta. Så moi tycker att om ett par dimljus skulle ha höjt säkerheten vid dålig sikt/snöstom/regn borde de absolut varit där!

Jag använder aldrig dimljusen så som raggare gör, jag använder dom endast enligt lag och förhållanden.

Om nån nu kontrar med "racing" så tycker jag att en M5'a är definitivt gjord för aldagliga förhållanden, även om den råkar vara rätt bra på bana.

Helt enkelt har de väl inte fått in dem dit snyggt, eftersom eventuella överlopps luckor krävs till kylning.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
årligt talat så ser man ändå fan ingenting med parkeringsljus+dimljus. hellre att man kör med halvljuset ändå om bländar sig själv lite.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Måste nästan se dem tända, alltså både med och utan för att kunna avgöra. Kan nog vara helrätt tillsammans med angel-eyes...

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Eftersom det är väldigt få tillfällen man får köra med dimljus så tycker inte jag det gör något att M5an inte har dimljus utan instället använder luften som passerar där. Håller med bayerischemotor att det ser raggigt ut med park+dimljus.
Helt rätt av BMW att skrota dimljusen. Dom ytterst få gånger dom behövs borde det ändå vara trafikförbud.
andha45
Tänder dimljusen två ggr om året för att se att de funkar. Har aldrig upplevt en väderlek där de tillför något. Har ni det?
Jag kör själv alltid med dim och parkljus i dagsljus. På E30, E32 E34, E36, E46 och tidiga E39 är det så snyggt! Om vissa mer vuxna tycker att det är raggigt så får ni väl tycka det. Däremot så ser det lite löjligt ut med angeleyes och dimljus, men det är bara vad jag tycker. Varken M5 E60 och Lotus Omega har dimljus och de passar nog bäst utan. Båda har en skön blandning av racerbil och lyxlimo.
andha45
Nu förstår jag inte varför du försvarar bruket av dimljus och p-ljus på en tidig e39, medan du tycker det ser löjligt ut på en nyare e39.
Dimljus med angeleyes= finns inget snyggare :)

Mvh Dragolito
kan tillägga att det första jag gjorde när jag köpte min E39:a var att se om den hade angeleyes!

Mvh Dragolito
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>Dragolito, men du tittade på resten av bilen INNAN du köpte den hoppas jag!? =)

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Snyggast är parkljusen på E30,32 och 34. De små som sitter uppe i halvljuset.

Faceliften på E39 är snygg, bakljusen och blinkersen fram, men jag tycker det ser fånigt ut när man släcker halvljuset och kör med bara angeleyesen.
300+: Bilen hade gått ca 4000 mil när jag köpte den, men självklart så kikade jag på bilen, Men just att det fanns angeleyes monterat (01 facelift) gjorde inte saken sämre! :)

Mvh Dragolito
Ska man köra dim + park så är väl e39 angeleyes klart snyggast, råder det något tvivel om det? º_º

/Lazze
Länk
Tycker inte om angeleyes! Får väl pisk nu, men det är nåt fjolligt stuk över dom som inte ser ut att passa på en såpass fin bil. Ser ut som rieger-styling eller nåt.

Varför köra med Dimljus/parkeringsljus? För att se häftig ut? Snygg ut? Tror nån att nån annan än 15-åriga moppe pojkar bryr sig?

andha45
Har i alla fall konstaterat följande gällande dimljusanvändning dagtid:
- 99% av alla som kör med dimljus är män (utom Chrysler nån minibuss som har det kopplat som varselljus liksom Mazda 626 från mitten av 90-talet)
- 100% av alla taxi som kör med dimljus kommer från mindre orter (Finspång, Vikbolandet, Sala, Mariefred, Vingåker)

Till detta kommer en kompis far, som inte vill slita på sina xenonlampor.

Vet ej vad man kan dra för slutsatser av detta men jag känner ingen som tycker det är snyggt/coolt att köra med dimljus.
Oj, ojoj. Jag känner massvis med personer som tycker det är asballt med dimljusen på helatiden, speciellt med vanliga lysen på parkering.

Speciellt min lillebrors 18-19åriga vänner.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med bayerischemotor att dimljus + parkljus på kvällen är lika vanligt runt den lokala korvmojen i en mindre ort som en sänkt, bonntrimmad 240 turbo eller liknande.

Lite mer meck att köra med dimljus på i nyare bilar eftersom de måsta sättas på varje gång man startar bilen.
andha45
Även i äldre bilar så måste man ju vrida till p-ljus om man vill köra på p-ljus + dimljus...

Kan f ö berätta att Volvo 940-91 hade den gamla kopplingen medan -92 har manuell påslagning efter start av dimljusen. Följden var att poliserna åkte omkring med både dim- och halvljus medan deras kolleger stoppade andra och kanske t o m bötfällde dem för samma sak...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.