|
|
|
|---|---|
|
hej. har en E34 sedan. Är sugen på att sänka framfjädringen, och undrar hur stor sänkning man man bör göra om det ska bli samma "glipa" mellan hjul o skärmkant, som det är bak med orig. fjädring? går det att endast byta fjädring, eller måste man byta dämpare också - om man är ute efter den sänkning jag är ute efter? undrar även om det är svårt att göra ett sånt byte själv? eller vad det kan kosta att lämna in det, och i så fall vart? Bor i Lund, så gärna tips på ställen i omnejd. tack! | |
| Jag sänkte min gamla e34 endast fram, var runt 30 mm. Det blev ganska bra resultat. Det hela grejade jag med "vanliga" verktyg och en polare. Juste, kan vara bra att ha verktyg för att dra ihop fjädrarna. Finns på biltema billigt. Jag bytte inte stötdämpare, men ska man sänka mkt typ 60 mm har jag hört att man ska göra det. | |
|
Du behöver inte byta dämpare om du sänker 30mm, men köp inte skiten på biltema som är 4 "hobbytvingar" som klämmer ihop fjädrarna, gå in på Länk och köp riktiga grejor så slipper du ångra dig efter ett par saftiga genomslag som pajar rätt rejält... |
|
| Axion: Vadå genomslag? Släppte ena delen som sitter gängad på den andra eller? | |
|
Genomslag=När du kör över ett hinder, fartgupp eller liknande och fjädringen går i botten. D.v.s att fjädern och stötdämparen är maximalt ihoptryckt, kan ge skador på infästningar. (Särskilt om du har lite rost runt fästena, vilket det brukar vara.) |
|
| Jag fattar inte vad det har att göra med montering av fjädrar?! Menar du att biltemas fjäder tvingar skulle dra ihop fjädern och göra så den inte blir lika fjädrande som förr eller vad? | |
| Hmm... Jag undrar om ni inte pratar om två olika saker! C.Douglas menar säkert fjäderspännare som man använder om man ska ta lös fjädern helt och Axion62 pratar om en fusksänkningssats som klämmer ihop fjädern litegrann. Kan det vara så? | |
| Ja jag menar sånna som gör att man kan ta av och på fjädern för att skruva av fjäderkoppen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.