AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.002

Byte Spindelled 328 -96:a

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Ser ut att vara pressade spindelleder, går det att få av dom själv? Skulle tydligen vara "relativt vanligt" på E36:orna (enligt idiot-besiktningsmannen). Tur att jag visste vad en ny spindelled kostade (200:-), så jag orkade inte tjafsa med honom. Någon som bytat utan problem??!!

Tack på förhand
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Bytte hemma i garaget utan nåt specialverktyg.
Hmm... vette f-n om jag rekommenderar det men nu har man ju gjort det en gång så nu vet man ju tills nästa gång.
Få ur leden är inga problem, borra ett snitt i ena kanten och värm med gasol/gas o knacka bara ur den.
Sen tillverkade jag ett eget verktyg av ett plattjärn och ca 5cm av ett avgassystem för att pressa i den med hjälp av en trearmad avdragare.
Avdragaren pressade på plattjärnet som jag svetsade fast i ena änden på rörbiten.
Ungefär så gick det till. Första sidan tog mig ca 5 timmar inklusive tillverkning av pressverktyget och andra sidan ca 1,5 timmar.

Lycka till!

/Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96.
Crusty
Tja! min baby gick heller inte igenom hos SBP och av vilken anledning? Gissa? Spindellederna! japp! tycks vara E36 största svaghet! jag visste nästan att det var glapp i den innan jag kom till SBP för det klonkade underligt i framvagnen när jag svängde över ett litet hinder t.ex. Jag pallar inte stå o pressa med spindellederna själv så kalla mig idiot men jag lämmnar in den och låter dom göra det på verkstan för en tusenlapp. Dyrt? kanske.
Jaja, men det tycks vara så att E36 har dåliga spindelleder! Faktum som att min bil är sänkt gör det hela inte bättre!

"The Blue BMW"
Jompa
Jah fick byta spindelled på min förra 328. Jag gorde som så här. Köpte orginal reservdel på BMW sen lämnade jag den till närmaste icke ouktoriserade verkstad, då en byte av en spindelled inte är något som markant skiljer sig på BMW från någon annan bil. Jag kom undan med ca halva priset mot vad BMW skulle ha
Lämnade in min bil idag på inspektion II och de ringde efter en timme och sade att spindellederna behövde bytas=900kr på icke auktoriserad verkstad.Det finn ju både inre och yttre spindelleder. De yttre byttes för bara ca 2000mil sedan så jag antar att det var de inre som skulle bytas denna gång (hade inte kontrollerat vad som stod på gamla kvittot). Vad menar man när man säger spindellederna , de yttre eller de inre (båda kostar ca 200kr styck? Och byter man på båda sidor samtidigt eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.