AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
581

kopplingsproblem e30

no
29
no_limits
325iK -87
Tjena tjena... köpte en e30 för drygt ett år sedan... skulle efter ett års renovering till sist fylla på broms/kopplingsvätska. Problemet var det att vätskan rann ut i cupen från huvudcylinder. Jag fixade det med en reparationssats... Trots det fungerade inte kopplingen pga ventilen vid slavcylinder inte går att lufta med. Kopplingen borde fungera då den fungerade då jag körde hem bilen i garaget direkt efter köpet.... Är det mycket pill med slavcylindern om den nu gått sönder.... eller vad kan fela??

Tack för svar..

mvh anders
slavcylindern är inte svår att byta! sitter skruvad på växellådan, bara att skruva loss, dock är den övre muttern lite knepig, är lite trångt, men det går!

sen har jag ingen egen erfarenhet av huvudcylindern, men en liten fågel viskade i mitt öra att den kan läcka utan att det läcker in i bilen så att säga...

sen kan det vara knepigt att få ut all luften ur systemet! hade inga problem första gången men nu sist så fixade jag min ena bromstrumma bak och bytte då bland annat bromsvätska, så jag fick lufta systemet igen! bromsarna var inget problem men kopplingen ville inte! hur mycket jag än luftade så var pedalen helt slapp, utan motstånd och den tog TVÄRT om man släppte upp den från bottenläget....var lite sent på kvällen så jag tänkte att jag kunde köra med det till dagen efter och fixa det då...växlade en 10-15 gånger sedan blev det motstånd i pedalen och kopplingen tog normalt igen! måste varit luft som försvunnit när man tryckte runt vätskan i systemet!

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.