AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
977

Köpa 325IX -89 nå standard fel å kolla på?

ye
82
yel_low
530DA Touring -02
är intresserad av en -89 325IX, 18600mil, sv-såld, svart skinn å stora m-paketet, 2tidigare ägare, nå speciellt man bör kolla efter? vanliga fel?

ska å kolla i morrn(lördag) så skynda p svara!!

//Nicke

Riktiga motorer har 6cylindrar =)
Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
Glöm för allt i världen inte å kolla toppen riktigt noga!!!! Väldigt vanligt att toppen går på 325:orna.
Sen kan d va bra å kolla stötdämparna. Dom är ganska dyra till IX:en har jag hört.... Själva 4-driften är d väl inte nåt speciellt vanligt att dom pajjar förutom om den gris-körts....
Lycka till!
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
har du nå bra förslag hur jag enkelt kollar toppen?

jag är juh inte helt bakom flötet då ja är bilmek till vardags.. =)

da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Kolla så att motorn går rent vid kallstart, att en cylinder inte går i början är vanligtvis toppackningen eller spricka i toppen. Inga knackningar eller kraftigt tick i maskin, då kamaxeln eller vipparna är dåliga (Vippar kostar dock bara 130:-/st). Ren olja å vatten osv.. Positivt är att nu när det är kallt, så ser du om bilen tar vatten då det brukar vitryka en massa ur avgasröret. (Lite ryker den när det är ok också). Röken avtar dock när bilen är varm även när toppen är paj då metallen vidgar sig. Jaaa.. hoppas det kan vara till nån hjälp..
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Om du inte får kvitto eller annan bekräftelse på att toppen är renoverad, typ byte kamaxel och vipparmar, så kan du räkna med att det kan hända precis när som helst efter att du köpt bilen. Själv hade jag antingen hoppat över en bil som inte har renoverad topp eller bjudit säljaren ett lågt pris! Skriver efter dyrköpt erfarenhet, på två bilar.....

Mvh. Richard
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Jag har själv en 325ix -88 som inte har renoverad topp. I mitt fall har motorn fått bra service under sitt liv så då är det inga som helst problem med toppen, inga speciellt tickande eller så. Dessa maskiner går långt om de har skötts. Däremot varnar en del att man helst ska ha s.k. torx-bultar ock inte sexkantsbultarna, då sexkantbultarnskallarna har en tendens att släppa. Om detta är ett stort problem eller inte tycks det vara delade meningar om. Min har gått över 20,000 mil utan problem. Andra här i forumet säger att deras bilar gått närmare 30,000 mil med dessa "svaga" bultar så jag vet inte riktigt. Det är bara att lossa på oljepåfyllningsloclet och kika så ser man direkt. Om man är lite händig så är det ju bara att byta bultar själv, finns instruktioner här på autopower under mekartips.

Sverker
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Min iX hade inte heller precis nyrenoverad topp när jag köpte den men jag antar att dom gjort det för en tid sendan då trimkam sattes i. EN vippa är bytt senare vad jag vet och motorn tickar inte spec mycket, den går lungt och fint i maskin.
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
jag har kikat på bilen nu, den tickar "jämnt", mest troligt från ventilspelet skulle ja anta då de inte är nå speciellt tickande som man kan ana skulle komma från kammen, inget tick som låter mer än de andra, skivorna fram kassa, stötdämparna bak kassa, de sitter bilstein på den, krängpinnar fram kassa, oljeläck från ventilkåpan, aningen "malande" ljud från drivningen när man kör på jämn gas, bilen är rostfri men med sliten lack, röd, den fuktar från viskokopplingen men inte så att de droppar, samma från växellådans utgående axel, de sitter olika däckmönster fram och bak men samma dimension, hur noga?, varvräknaren och bränsleförbrukningsmätaren funkar till och från, kan funka i ett halvår säger han sen kan de va döda i ett halvår..?, helt å fin skinninredning med m-ratt, skinn, tutan är ur funktion oxå, samt att bakre ljuddämparen gjort sitt, ja de var väl allt... =)

vad tycker ni att en sån är värd? bra/dåligt köp?

//Nicke

da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Gav 12 tusen för min iX men med en hel del rost "under skärmbreddare" som jag håller på att laga nu under vintern. En damask fram trasig samt lite oljespill från någon kännare som sitter under tråget. Slangen till bensintanken måste dras åt samt att skivorna runt om var kass. Annars var den i bra bruksskick. Har inte kostat mig så mycket att fixa dess saker iofs. Maskin och drivlina går mkt bra på min bil, och så satt det en trimkam i den också. Fjäderbensstag fram å bak mm. Tycker inte du ska ge så mycket mer än vad jag gav iaf. (Har inget skinn i min)
Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Bilden på fälg & bromsar är från min ix samt en påbörjad renovering bak =) tittapå länken Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.