|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
tja! jag har suttit och letat lite på forumet, men jag finner inte det svar jag vill ha. jag vill köpa en färdigbyggd baslåda, och undrar vad ni rekomenderar för nåt? den ska helst inte vara så stor och ska spela så mkt musik som möjligt. /erik | |
|
kanske ska säga va det är för bil också =) e34 sedan /erik |
|
Robsarve |
Du får borra bort skidlucke plåten, ta bort skumgummit där och fälla ned armstödet, sen är det bara att ställa någonting liknande den här Länk bakom hålet och koppla in den. tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
|
Borra? En lätt hoppkick så är det färdigt, då plåtbiten är perforerad! =) |
|
|
okej, men det finns ett hål i hatthyllan redan, som förra ägaren fixade dit samt en "basledare" eller vad man ska kalla det för... slutsteg då? antar att man måste ha ett sånt också? lättast vore om det var inbyggt, då slipper jag skruva fast det i bilen (blir fula hål) /erik |
|
Robsarve |
synd på hålet, blir rätt mycket bullrigare bil då... men är det nu gjort kan du stoppa i en aktiv baslåda (=inbyggt steg) Skall det vara litet och spela snyggt så är Infinity basslink ett bra alternativ. |
|
tycker inte att den är så bullrig! stör mig mest på en vinande ljud från en list-glipa vid framrutan =) jag har en rätt stram budget, har kollat lite på den här: Länk men MDS här i umeå hade ingen inne |
|
|
Ska du ha en bra bas där bak satsa på dls. Dom har prisvärda basar i alla prisklasser och ja lovar dig du kommer inte bli besviken vilken bas du än väljer. Infinity e ju valet om du vill lägga ut lite på en bas men ljudet kan inte bli mer Hifi torrt än så. Men då kostar det. Se bara till att skaffa ett riktigt steg som orkar driva basen ordentlig. Typ Mds eller Dls steg e att rekommendera. Mvh Jonah |
|
|
Trodde inte det fanns folk som rekommenderade Mds?! :) ne skämt åsido, Dls har ruskigt bra saker med tanke på priset, men de är ändå dyra. Vill du ha nåt enkelt så satsa på en Aktiv låda, men räkna inte med nå värsting ljud. //Mvh Simon |
|
|
Hade inte räknat med nåt värsting ljud. Vill bara att mitt nuvarande ljud ska få en liten "bas-boost", är i övrig riktigt nöjd med mitt ljud! Men vad tror ni om den där billiga mds-lådan då? Länk /erik |
|
|
Man får oftast vad man betalar för. Stirra dig inte blind på alla Watt och alla underliga effektsiffror hos MDS bara. Annars finns det hur mycket beg baslådor och slutsteg som helst inne på BMWBörsen för en billig peng. Annars har du www.nardik.se "Magnat Bull Power 2x10" med slutsteg" för under 2000:- ifs så är det mer "partybas" en finbas men helt okej ljud. MVH Jimmy |
|
|
Men ge er nu :) Skaffa bandpassslåda direkt istället för att klåpa... Ljudet skall upp genom hatthyllan... ALLT ljudet.. varför ska man spela för grannarna och skiten i bagaget.... Fördelarna du får på köpet är att nästan INGEN bas tränger utanför bilen. --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
MMmmm och an bandpasslåda som lirar bra för 1500:-?? =) Svårt som bara den att bygga en som blir bra. MVH Jimmy |
|
|
Är inte bandpassare bäst för "discoljud"? Lyssnar inte så mycket på discomusik faktiskt, mest metal eller Dire Straits. /erik |
|
Robsarve |
i en e34 går det lika bra med en rejäl sluten. Problemet med en bandpass är att de måste vara korrekt designade och byggda för att låta bra. Det är där det oftast brister... Sen är det många som hört sk "trekammarlådor" och de lät kanske inte så roligt med entonig bas och konstig frekvensgång. |
|
okej, den där billiga på mds hade basreflex, men det kanske funkar ändå? är ju bara dom lite lägre frekvenserna som behöver lite hjälp /erik |
|
Robsarve |
Jag hade gått på en sluten. Du vill kunna mata den direkt in i skidluckehålet. Basreflexen kan bli lite konstig annars, och tappar du portens effekt så tappar du den djupaste basen. |
|
Jag har kört med en sluten låda i min e34, hade basarna riktade bakåt, gjorde motsatt mot det alla säger, och enligt mig blev det bättre. Vill du inte ha nåt speciellt så satsa på MDS, men räkna inte med nåt überljud, det finns ingen billjudstillverkare som höjjer sig själv så mycket upp i skyarna som Mds, så tro inte allt man läser som mds själva skrivit. //Simon |
|
|
det gör jag inte heller, "kalle anka"-watt är ju synonymt med mds-watt! =) och tanken är att basen ska komma upp genom ett hål i hatthyllan som förra ägaren har tagit upp! rekomenderar ni fortfarande bandpass då eller? och ett superljud räknar jag inte heller med. /erik |
|
| Om du nu inte är ute efter "värstingljud", utan bara lite backup av basen så kan man ju klämma ner en open-air i detta hål... DLS har väl en serie open-air, tror jag. | |
|
Om det bara är hål (eller kortare/längre rör) ner genom hyllan och det står en baslåda i skuffen och spelar så har man ju en ofrivillig bandpasskonstruktion med en riktigt usel låda. Frekvensgången och snärten i basen blir helt utanför all kontroll, det kan bli bra eller riktigt dåligt. De flesta tycker nog att det blir "mäktigt" med mycket bas men mäter man upp frekvensgången så hittar man väldiga dalar och toppar. Ang. MDS och watt så är det rent underligt hur "säljande" dessa intetsägande siffror är. Jag tycker iofs inte MDS sticker ut jämfört med de flesta andra, även riktigt namnkunniga fabrikat. Högtalare av alla de sorter sticker väl iväg mest, trots att det lösa elementet får enormt skiftande egenskaper beroende på hur och var det monteras osv. Många (även handlare) villfares av att högtalaren absolut måste ha en högre effektangivelse än slutsteget, annars brinner den upp. I realiteten är det oftast tvärt om. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.