AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
779

Hackar på morgonen

Pe
147
Peps
BMW 520i -89
När jag startar bilen på morgonen så hackar den och går jäkligt orent tills tempmätaren börjar röra sig, se´n går den rent.
Jag har bytt fördelare, rotor, stift, tändkabel och avkännaren på 6:ans tändkabel, skickat i k-sprit, men likt förb. samma fenomen.
För en vecka se´n bytte jag topplockspackning ock kollade då även kam och vippor som såg bra ut.
Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
Du tror inte att det kan vara tempgivaren eller kontakten till denna som spökar.

Freddan
stefannorr
Tempmätaren/givaren borde väl inte påverka motorgånegen,den känner väl bara av tempen eller så funkar den inte alls?
Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
Den känner väl av motortempen och kommer därmed att påverka hur mycket bränsle motorn ska ha när den kall resp varm. Kall motor brukar ju få lite mer bränsle.

Freddan
Pe
147
Peps
BMW 520i -89
Kan funktionen på tempgivaren komma och gå?
Inne i kupén när man tittar på vattentempen så verkar den funka som den ska men kan det vara en annan givare som ger signal in? / Peps
Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
Funktionen kan säkert komma och gå om det är glapp i kontakten. Fast det borde stämma som Du säger att det ska synas även på tempmätaren. Har Du någon Du kan prova med istället?

På tidiga Motronic-motorer fanns ju även en termotidskontakt som styrde en separat kallstartsinjektor. Vet ej om Du har en sådan. Kärvar denna blir det ju lite soppa vid kallstarten.

Freddan
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det stämmer det Freddanson säger, men 520i -89 har ingen kallstartsinjektor. Det styrs via Insprutningsventilerna istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.