|
|
|
|---|---|
|
Nån som kan ge mig en snabb eller lång beskrivning om hur en kompressor konvertering går till ? Behöver inte veta att man måste porta toppen, byta kammar , komp.sänk , Nytt insprut mm.. Det jag är ute efter och veta är om exempelvis grenröret måste vara speciellt! Vad och vart kopplas Ic in ? ! Kan man sätta kompressor nästan vart som helst bara den har tillgång till den dit satta rem skivan som driver kompressorn ? måste man bygga om nåt lr flytta på nåt på motorn ? Tack på förhand ! | |
| Någon som kan besvara frågan? | |
|
Kompressorn sitter på insug sidan... Det innebär att du kan låta bli grenröret och låta det vara! Kompressorn drivs utav vevaxeln, en rem går därifrån direkt till kompressorn... Turbo däremot drivs ju av avgaser... Den fördröjningen slipper du med Kompressor då den laddar från typ tomgång! |
|
|
Men det visst jeg redan men tack ändå.. Du kanske kan svara på dom här frågorna ? Vart Pluggas ICn In? Från baksidan på kompressor sen till ICn sen till insuget? Men har sett på nån bil med kompressor att han hade ett luftfilter som vanligt på insuget, fast han hade IC ! Vart går röret till insuget då? |
|
|
Luftfilter - kompressor - IC - insug. Mvh |
|
| menar du Luftfilter på kompressorn från kompressorn till ic o från ic tilli insuget ? :) | |
| Japp! =) | |
| Okej.. Bra då vet jag det :) tack | |
|
ser att tråden är till åldern kommen men undrar en liknande sak.. Var sätter man gasspjället, före eller efter kompressorn? Före kompressorn ger ett biffigt vacum i kompressorn vid tex motorbroms. Efter kompressorn ger högt övertryck och krav på dump som troligtvis bör vara återcirkulerande, eller?? ///Anton |
|
| Dump = ja, återcirkulerande beror på om du har kompressor före eller efter luftmängdmätaren. | |
|
Ok.. så att placera spjället före kompressorn funkar inte alls eller?? Det kan inte bli så att den återcirkulerade luften från dumpen delvis blåser ut ur lmm, dvs ut genom luftfiltret? Bara en tanke... =) |
|
|
Så här har Enem skrivit på sin hemsida: "Det finns två alternativ var man har gasspjäll eller förgasare monterat. Antingen spjäll/förgasare direkt på kompressorns inlopp - eller att låta spjället sitta kvar i sin originalposition och trycka mot spjället. I så fall måste du använda en avluftningsventil som antingen släpper ut luften i det fria (låter mycket) eller leda den i retur till luftintaget när spjället stängs. Anledningen är att så länge kompressorn roterar pumpar den luft, stänger du gasspjället måste överskottsluften evakueras. Den senare metoden avråder vi från om du skall använda bilen till någon form av privatkörning, ljudet från kompressorn kan bli störande. " Har jag förstått saken rätt är det ingen nackdel att ha spjället före kompressorn så länge inte just spjället "bromsar" luftflödet för mkt... Om det funkar så här kan man alltså montera sakerna i följande ordning: Luftfilter - lmm - spjäll - kompressor - ic - plenum ? Mvh Anton |
|
|
precis så har jag mitt monterat mitt problem är att jag inte får ut laddtrycket jag vill ha =/ .. får 0.51bar som max.. testat me olika diametrar på remhjulen, kollat läckage genom att trycka in rök i alla tryckrör, insug osv, kollat avlastningsventilen de ja ska göra nu är att ja ska mäta upp vacuumet mellan spjäll och kompressor och se så ja inte har mkt mkt undertryck där om så är fallet.. vad borde man göra? byta spjäll till ett större e de ja har i tanke till att börja me. sitter org. spjäll från e30 325 nu.. hur stort borde ja byta till istället? kompressorn verkar hel och fin invändigt, inga missljud lånar tråden lite då ja såg att de fanns folk som verkar kunna lite =) |
|
|
dookie: var mäter du laddtrycket? i insuget? hur stort är ditt spjäll? skulle ju kunna ha dubbla själl som grenas till lmm =) mvh Anton |
|
| jopp.. mäter laddtrycket på slangen som går till sopparegulatorn.. har även testat mäta laddtryck på tryckröret in till insuget.. och de visade mkt riktigt lika =).. spjället är ett org. från e30 325, fan inte mätt hur stort =/.. tänkte byta till spjäll från 535 ifall att de e större =) en polare kom med dubbelspjäll från en ford sierra idag som man kanske skulle pröva.. men de ser svårt ut att få ihop skiten.. trångt =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.