AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
826

Bandpass Låda 5:e ord i E36 Coupe´

Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Ska till och snickra ihop en låda i solid MDF 22mm med en litervolym på ca 44L ett st "rör" på dryga 21-22cm.

Ska jag dra bas "röret" från lådan upp i kupen´ eller ska jag bara bygga lådan enl ritning och ta väck dom bakrehögtalarna för att få in trycket i kupe´n, dvs låta lådan använda "bakluckan" ?

Har nämligen fått tipset att INTE såga i hatthyllerna på Coupe´modellerna.

Tips, ideer?

Jag SÖKTE men hittade inte direkt svaret på MIN fråga...

Tjipptjopp
Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Jag har en E36 Coupe´ 1993

Tjipptjopp
jo
12
johan 79
528 iat -97
Du får allra bäst ljud om du har röret riktat in i bilen. Om du ändå tänkte ta bort högtalarna i hatthyllan, kan du inte nyttja ett utav dom hålen då? Är dock osäker på hur det ser ut i coupe´n. Det finns ingen skisack?
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Håller på att bygger om skuffen med! blir nog ett basrör upp där 6,9or satt! annars är de svårt att få in basen! utan att spela så hela skuffen vibrerar!
Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Jag har dock ingen Skisack...

Men frågan e juh..Basporten från Lådan DIREKT in i Cupe´n (dvs ska lådan vara sammanhängande med hatthyllan via röret?) ELLER Bandpass med bassport i Skuffen + ta bort bakhögtalare?

D e d ja inte fatta riktigt...
Just bandpasslådor ska man passa sig för att bygga om man inte är en jävel på att bygga eller har en jäkla tur att allt blir rätt.
Måtten på lådan är väldigt viktiga och skulle man göra lådan för stor eller för liten så märks det direkt. Även röret måste vara mer eller mindre på mm för att det ska låta bra. Man får lätt en basförskjutning vid en felstämd låda.
Bandpasslådor är den "bästa" eller den låda som de flesta bilstereoproffsen ger tips om när man ska bygga i en E36:a coupe/Sedan. Bygger man en sluten eller portad låda så gör det i regel inget om den skulle bli nån liter för stor eller liten. Har själv mixtrat med bandpass och byggt två st den ena va det en basförskjutning på säkert nån sekund men den andra lät helt okej. Sen går det inte att slänga i vilka element som helst i en bandpass en del är byggda för de typen av lådor en del inte. Det är så mycket man måste tänka på.
Prova att bygg en bandpasslåda först, skulle det gå åt helvete så kan du ju alltid slänga in en annan låda.

MVH Jimmy
Robsarve
Rören skall in i kupén. Punkt.

Sen är det bara att hoppas att lådan är korrekt designad och byggd så att det låter som det skall.

Förresten finns det inga 5:e ordningens låda.

Det du bygger är en bandpasslåda med sluten bakre kammare, de rullar av enligt 4:e ordningens branthet om de är korrekt byggda.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.