AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.052

automatlåda 530 v8 e34

Mu
616
Mustang

540iat -94
Funderar på hur mkt repkostnaden kan bli på en automatlåda till en 530 v8 e34, eller om bästa affären är en ny eller utbytes eller begagnad..
Anledningen till frågan är att jag spekulerat på en sådan bil dä lådan växlade mkt skumt... körde man mkt försiktigt var den helskön, men lite mer pådrag då varvade den upp och slog i typ 3:an.. försökte en kickdown i runt 70 men då varvade den upp och bilen började typ skaka vibrera.
ägaen säjer lådan blev skum efter ett oljebyte på en okverkstad.
kollade nivån ok den verkade ok..
bilen gick även en smul orent på tomgång, hade fått 2:or på avgasvärden, co hc...
KAn de vara vrt att satsa på en sådan bil....

Hade nog försökt att hitta ett annat objekt om det visar sig att det behövs en renovering/annan låda. Kostar ju en del, har för mig att det finns lite trådar om ev. kostnader.
Det där med avgasvärdena låter inte kul heller...
Själv hade jag problem med att den slirade och lade sig i nödläge ibland. Berodde på för lite olja i lådan beroende på att oljekylaren till automaten läckte. Något som är värt att kolla kanske?
Har ett svagt minne av att ny kylare + rep gick på 1500 - 2000 lusidorer.

Lycka till.
Mu
616
Mustang

540iat -94
Var och provade n manuell 530 94 idag.. förutom risig hjulinst tråkig inredning å rost på vä bakdörr,inga sommarhjul och att fläkten bara gick på högsta som vanligt...
så gick den också orent på tomgång.. kändes i karossen. puffade ibland ur avgasröret....
Ska man springa från en sådan bil eller törs man chansa.. priset var relativt lågt, men ändå... mkt pengar för en fattilapp. :)

stefannorr
Låter som att de finns mycket bättre bilar att hitta om du inte har så bråttom.
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Var också och tittade på en bil med "lite jobb" på när jag skulle köpa 540. Beslutade mig att leta vidare och hittade sedan en annan bil i betydligt bättre skick, naturligtvis var den även dyrare i inköp. Men jag kan säga att jag ångrar mig inte.
Räkna lite på vad det kommer kosta att laga/fixa upp bilen i det skick du vill ha den. Sen kollar du vad bilarna i bra skick kostar.
"det blir oftast dyrt att köpa billigt och billigt att köpa dyrt"
Mu
616
Mustang

540iat -94
Hmm har sökt litepå gamla inlägg nu....
Membran och motorkuddar verkar vanligt på v8:an.. men kudar borde inte framkalla puffar i avgassystem, eller hur..?
men även en möjlighet till att kamaxlar hamnat fel tydligen och om jag ej förstått fel så krävs då inställning av BMW med specialverktyg...?
fa
438
fami
525,01 IM
C.douglas har rätt.

540
renoverade min 540 låda gick på 18000 med allt
lådan var helt skrot
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Saga: Funkade din låda inte alls när du renoverade eller vad hade
du för symtom?
Ja
760
JanF
530i-93
Tittade på ca 30 bilar innan jag köpte min. Av dessa 30 tyckte jag 2 var i kanonskick, En var auto och en manuell, köpte den manuella.

Många automatare ryckte och verkade slut, en del motorer gick också mycket ojämt. Valde en som gick tyst, mjukt, jämt, ingen rost och fint skick.

Efter 3 år så känns det fortfarande helrätt, köp en i bra skick så slipper du en förmögenhet i "avbetalning", dvs rep/underhåll.

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Har en låda som växlar likadant som den i första inlägget. Samma biltyp också. Ibland vid lugn körning blir det ett "hopp" på 200-300 varv innan den lägger i 3:an. I övrigt fungerar den bra på alla växlar, varm som kall. Läcker inget runt själva lådan men har inte kollat oljekylaren.
Misstänker att det eventuellt kan vara något elektroniskt, för om man stannar och slår av den så växlar den oftast perfekt sen.
Nån som känner till problemet?

Samt hur kollar man oljenivån nere på lådan? Finns ju ingen sticka. Är det bara att fylla tills det rinner över? Låda och motor ska in i en annan bil (som inte är en schweizerost i plåten som den nuvarande), så kommer behöva fylla på när grejerna är kalla och sedan korrigera när man startat upp och varmkört.

Internationellt E34 M5 register Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag hade en bil med samma symptom, vid fullvarm motor/låda så "glappade" det till vid växling till trean som sen smälldes i hårt. Den kunde göra likadant vid kickdown vid de tillfällen trean var rätt växel för lådan att gå ner till. Jag gjorde ett olje och filterbyte i lådan men det hjälpte inte.
Hade en del diskussioner om detta problem då det begav sig och vill minnas att det var "molle325" som menade på att det var någon/några ventiler inne i lådan som var defekta.
Löste aldrig detta själv utan bilen såldes till en kompis kompis, ärligt. Han bytte ganska omgående lådan mot en bättre begagnad (tror han gav 5 papp för lådan + byte på verkstad) och då fungerade den oklanderligt igen. Jag körde faktiskt bilen vid ett tillfälle efter bytet och då ångrade jag mig att jag inte fixat det själv...

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Bilen ifråga var just en E34 530iA -93 med 5HP18 kanske ska tilläggas till ovanstående inlägg.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Åh, var är editfunktionen... HD91, oljenivån ska vara som sådan att den ska rinna över kanten i påfyllningshålet vid 30 graders temperatur. Kan ha fel om exakta tempen, men det är så jag kommer ihåg det. Detta tyckte jag var lite bökigt för att fixa på egen hand, så det oljebyte jag lät göra gjordes på verkstad. Men det hjälpte som sagt inte i mitt fall.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Tack snälla för svar. Jag får nog undersöka det här lite mer noggrant innan jag slänger över hela paketet i den renoverade karossen. Betydligt enklare att byta lådan när allt står på golv än att hålla på underifrån med motor i.

Jag läste i Tyskland att någon tyckte det kunde ha med för låg oljenivå att göra. Det var också en ZF5HP18 i en 530i. Tyvärr fick man inte läsa lösningen på problemet från frågeställaren.
Skrotbilen är körbar än, men ta den till BMW för nivåkontroll känns ju bortkastat eftersom jag ska ta loss kylaren när grejerna ska flyttas och då läcker det ju ut en del olja i vilket fall.
30 grader stämmer nog rätt bra. Lägst 30, högst 50, stod det på den tyska sidan.

Växlade din alltid dåligt till 3:an så fort den blev varm eller kunde den klara fina växlingar även i driftstemp? Det gör ju den här, men förr eller senare börjar problemet (särskilt i långvarig stadskörning).

En låda till en sån i dagsläget kan inte bli dyr, men sen är frågan vad man får exakt för skick (såvida det inte går att provköra). Det verkar inte helt ovanligt med lådor som missar 3:an. Den förre ägaren till rostburken hade kört runt så en längre tid.

Internationellt E34 M5 register Länk
Mu
616
Mustang

540iat -94
Jag köpte ju efter ett tag bilen i från första inlägget, bytte lameller i lådan själv, vissa var riktigt fula, men det var ej huvudflelet, bara följderna.
Slangen mellan luftmassemätaren och insuget var trasig, det förbättrade en del, kammarna var inte riktigt inställda, det förbättrade en del och gav jämnare tomgång, det sista jag bytte var en luftmassemätare, begagnad, hade provat några och då till sist blev den riktigt bra. Avgasvärdena blev bra med en lambdasond.
Sammanfattad var det flera småfel som gjorde den tråkiga växlingen, och inga av felen satt egentligen i lådan.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ojdå. "Samma" fel med helt olika lösningar.
I mitt fall hade jag inga konstigheter alls med motorn. Bra avgasvärden, jämn och fin gång + tomgång och bra klipp i maskin. Tycker t.o.m. man kan kalla den snål, ren landsväg med marginal över tillåten hastighet 0.85l/mil utträknat vid pumpen.

HD91. Just att få tag på en annan låda var den chansning jag inte hade lust med, man vet ju inte riktigt vad man får om man inte köper något. Dock lyckades han som köpte min, jag tror han köpte av Länk
Jag hittade en fabriksrenoverad låda med garanti hos Länk men har för mig att den kostade nästan 30000kr ex. moms....
Min växlade alltid mer eller mindre dåligt till trean när bilen var driftsvarm. Man kunde lura den genom att släppa efter på gas vid uppväxling, blev okej växling och när jag skulle göra kickdown funkade det oftast bra om jag gick över på sporten innan så den släppte lock-up och femmans växel. Men i normal-läge på automaten och kickdown från femteväxeln kunde man tro att lådan skulle lämna in efter en den smällen som blev resultatet.
Den hamnade liksom i ett friläge där motorn hann rusa i varv, både upp och vid kickdown.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.