|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag skrev lite igår om mitt problem med en 523i -99. Den släcker en cylinder nr2 efter ca 2min tomgångskörning när bilen är kall eller bara lite ljumen "nere på blåa fältet i tempmätaren". Jag har varit hos BMW och fått diagnos idag och för 2v sedan, samma fel misständning på cyl 2. Inga andra fel. När jag är där och motorn är varm är allt perfekt enligt datorn. Har bytt stift, 2.ans tändspole, en misstänkt vakuumslang samt uppdaterat boxen. BMW sa att det eventuellt kan vara spridaren på 2:an, så nästa grej får väll bli att byta plats på dom för att se om felet byter cylinder. Är det någon som kan beskriva hur man gör? Dom var även ganska säkra på att det inte är typ några givare eller termostater som borde ge slumpvisa fel på olika cylindrar och även visa sig i diagnosen. Jag börjar bli lite desperat, är det någon som har några tips eller har haft liknande problem? Ha en bra kväll allihopa / Micke | |
|
Är det ingen som har några som helst ideer? Är det troligt att det kan vara en spridare, när bilen går bra i varmt läge? Är det någon här som haft upprepade problem med bara en cylinder och ´faktiskt haft ett fel som skulle kuna ha påverkat vilken cylinder som helst? /Micke |
|
|
Hej igen! Är det verkligen ingen som har några ideer? Om jag ska skifta plats på spridarna, hur gör man? Skulle behöva lite hjälp så jag kan pröva själv, annars är det BMW verkstad som gäller på Onsdag. /Micke |
|
stefannorr |
Ropa på hasso..han har säkert en bra teori...99 årsmodell verkar va en olycksalig modell i flera avsende/appropå att alla snackar barnsjukdomar på tidiga e 39)...99 or har ju haft problem med..abs sensorer-mattor styrbox hjullager .m.m..min 96 med ALLA barnsjukdomar har inte haft ett sådant fel än(ta i trä) varken sensorfel eller lysande abs lampor...kanske för att de bara finns 2 airbags i 96 or va vet ja o att den bara rullat snart 9200 mil...min fars kusin hade en 523 99 efter att ha ägt en hona accord cupe...han böt till en lexus efter 2-3 månader eftersom de ständigt plingade felmedelande eller lyste lampor om felmedelande abs-asc mm sensorer byte m.m hit o dit på verkstad av abs sensorer hjälpte ej...troligen rätt onödigt eftersom det med all säkert berodde på fel i styrboxen/enheten eller va den kallas som falerar på 99 års modell...eller rättare sagt sena 98 till tidiga 2000 års modeller. ps..bilen var ändå inlämnad på bmw luleå utan att felkälla hittades |
|
Hej! Felande styrboxar på 98:or - tidiga 00:or är det ett vanligt problem? På BMW säger dom sig vara säkra på att styrboxarna i princip aldrig krånglar. Jag frågade om det skulle kunna vara en anledning, men dom sa nej. Vad tror ni andra? Trevlig Fredag / Micke |
|
stefannorr |
Är inte säker på att de är just styrbox men nåt som styr abs sensorer m.m...styrenhet eller va de kallas..ska kosta drygt 8000 finns åtskilliga inlägg om felsökningar av abs sensorer på framförallt 99 års modell som slutar med byte av styrenhet-box eller va den kallas. |
|
Hej på er! Jag tänkte bara delge er lösningen på mitt problem med misständningen på 2:ans cylinder i samband med kallstart. BMW i Sätra felsökte en hel del och var ganska tidiga med att säga att det hela förmodligen beror på en felande ventillyftare. Dom hade rätt, nu är bilen OK igen efter att ha bytt samtliga lyftare på tvåans cylinder. Men tyvärr så var det ytterligare ett fel. När dom lyfte kammen på avgassidan konstaterades att samtliga lagerytor var repiga och ganska kraftigt repiga dessutom. Kontentan blev att byta fyra lyftare, kam samt kambrygga. Jag har frågade BMW mekarna om dom hade någon vettig förklaring till den slitna kammen, Om det kanske var ett samband med den dåliga lyftaren som saknade fjädring och dessutom läckte eller om det var felmonterat eller fabrikationsfel. Men dom var lika frågande som jag. Hur som helst så fungerar bilen igen. Skönt!! God fortsättning / Micke |
|
stefannorr |
Ja de låter ju bra att du fick felet fixat..då är de bara vänta på att styrenheten pajar : ( |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.