|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur monterar man extraljus, så att det ser bra ut på min fina bil. Tanken var att sätta dit 3 st big knick, men man vill ju kunna öppna huven någon gång i bland (för att dammtorka osv...) Vill ju gärna ha stabiliseringsstag på dom. Eller ska man satsa på en sådan där liten ramp under reg skylten. Det är ju så att det ska se bra ut och inte bara lysa.. Är det någon här på forumet som är stolt över sin montering och skulle vilja plåta det så vore det schysst. Har sett alldeles för många skräck exempel på kasst montage (T.ex morsans e28 med två FYRKANTIGA extraljus...) Snälla hjälp mej med detta det börjar bli mörkt i Sundsvall nu! | |
|
kolla www.lighton.se 69ers |
|
|
jag tycker absolut att du ska välja en ramp! Stora ljus typ big knick ser bara illa ut på BMW oavsett montagesätt tycker jag. Jag funderar själv på en ramp till min E34, för ljus kan man inte få för mkt av. Har alltid haft extraljus på mina bilar, men BMWn kräver en viss finess för at det ska bli bra tycker jag iaf. //Tobbe |
|
|
Förvisso på E39 men ändå. ---> Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Men vem gör så där???????? lutar nog mot en liten ramp... |
|
|
Den som hellre ser BRA än ser bra UT. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Varför inte skruva dom i takräcket med i stället, där rymms fler! | |
|
Varför inte sätta snabbfäste "Click on" från Östersund(tror jag det var) Finns att se i Bosch ljusbroschyr . Då kan du sätta IPF/PIAA eller vad du vill ha när du vill ha ljus. Lätt monterat ,finns även låsbart . Monterat, kopplat under en minut, snabbare avmonterat. /Mats |
|
|
Jag köpte en hållare som fästs bakom nummerplåten och satte dom där i. Funkade kanon. Denna gången satte jag bara dit 2st extraljus modell mindre, men nästa projekt är att sätta dit 2 till då det finns plats och att det ser halv lustigt ut med bara 2 :D Andreas |
|
|
tobbeviking: Vill man att bilen ska vara snygg så slänger man ju inte på nå extraljus alls, det är ju en säkerhetsdetalj. Och t.ex en Hella ramp med 4st små pjyttefjuttar till lampor kan inte ens jämföras med gamla hederliga knickare i ljus. Rampen lyser mest bra nära bilen, men är rätt så kass på att lysa långt! Har 3st bosch knickare på min e34, och jag kan öppna huven utan problem, installationen ser bra ut enligt mig. Givetvis är det snyggare utan extraljus. Varför jag har vanliga klara knickare är pga. att de är mindre stöldbegärliga nuförtiden, har man blåa ljus osv. så är ju idioterna och klättrar på bilen direkt //Mvh Simon |
|
andha45 |
"klättrar på bilen direkt" jag trodde inte att stölder av extraljus var så vanliga längre (lika lite som stöld/slangning av bensin på bilar med icke-låsbart tanklock...) men de blå kanske är stöldbegärliga? |
|
Nog stjäls de fortfarande, är rätt så ofta man hör/läser om det, dessutom bor jag i boden nu förtillfället. :P Okej, men jag kanske överdrev med "direkt". //Mvh Simon |
|
andha45 |
Ja, här i Sydsverige är xtraljus en ganska ovanlig syn, det är mest långtradare som har det. Bodde jag i Boden skulle jag nog också överväga att köpa en uppsättning. |
|
Ingen som har provat Lightforces stora xenon ljus 240 HID?! Vore kul å höra reflektioner... osnygga är det, men lyser lär det göra.. Länk // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
andha45 |
7938,-/st - man får hoppas att de lyser bra =) |
|
Xtracrispy Jag känner väl till fördelarna med extraljus, jag har som sagt haft det på alla mina bilar. Tro mig, dom behövs i småland med. Jag anser nog att längden på lyset inte har så jättestor betydelse. Det jag tycker är viktigast är att man får ett par lysen som lyser upp sidorna. Men visst det får ju inte vara dimljuslängd på lyset. Ramperna är små och ger givetvis mindre ljus än big knicken. Men för mitt behov så väljer jag nog att montera en ramp iaf. Då jag anser att det är snyggare och jag får mitt ljus i skogen. Men visst, det kanske inte räcker i dom norrländska markerna. Skulle jag välja ljus efter funktion så skulle det bli big knick så bilen tippade framåt he he Men jag gillar när det ser bra ut också. //Tobbe |
|
|
Mr DieselMaffia: jag har nyss monterat 3 st Hella 3000 på min E34-96. Det gick hur bra som helst att montera, och lyser bra gör det också! Jag kan ta några bilder, maila mig på 2002tii@home.se, så skickar jag. |
|
|
Okej jag förstår, jag bodde förut i Övertorneå, där finns inga viltstängsel osv, och renar och älgar springer lite varstans, så då är det bra att upptäcka dem på långt avstånd, men har man inge behov att "lysa långt" så duger en ramp. Jag har också kollat på lightforce ljusen, iofs inte xenon då (säkert samma höljen), men då hörde jag att insatserna rostar?! //Mvh Simon |
|
|
Ja jag förstår mkt väl behovet av bra lyse om man bor ute i "obyggden" här nere kan det också vara mkt befogat med bra lyse om man bor på landsbygden. Vi har ju gott om viltstängsel på våra större vägar och med min typ av körning så räcker en ramp gott. Men jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter vad det gäller knicken då iaf. Jag har ett par big knick som faktiskt hängt med mig sedan -91. Dom har väl iofs varit motiverade att byta för 2-3 år sedan då reflektorerna börjat mattas. Men höljet har hållt mkt bra, har fått lacka om ringarna en gång men i övrigt orört. Skulle jag köpa nya lysen idag så skulle det med all säkerhet bli ett par big knick till. Dom ger mkt trevlig ljusbild och håller den länge om man håller sig till kvalitetsglödlampor. Ljuskällorna glömmer många bort hur viktiga dom är, är dom inte helt raka i fästet så bulben hamnar snett riskerar man att bränna reflektorerna. Desutom får man skitkass ljusbild. Men för er som bor norröver måste ju snabbfästet som länkats till här vara helt suveränt? Jag menar ni har ju ljust nära nog hela dygnet på sommaren? //Tobbe |
|
|
Heinz_Keller: Jag har provat Lightforce xenonljus, de lyser grymt bra men är så fula att klockorna stannar. Sen är det en nackdel med dem att allt sitter i lamphuset, ballast osv vilket gör att en tjuv får med sig allt vid en stöld. Jag monterade tre st Bosch Navigator xenon och de lyser också väldigt bra. Hans Olof BMWCS Nord #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Eftersom det är min bil på mektipset så vet ni ju vad jag valde. Xenon ÄR bättre men har som sagt en annan prislapp. Ang förslag om att montera extraljus på taket istället för fronten på en personbil är så uppenbart befängt att det inte ens behöver bemötas. Kort kan man säga att om man bor i "obygden" måste man ha extraljus för sin egen och andras säkerhet. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.