AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
910

Prisökning E60 med "nya" motorn...?

JJ
33
JJK
X6 M50D
Undrar om nån vet nåt om prisökning på E60 525 och nya motorn med valvetronic som kommer i mars/april. Jag har hört ett rykte att priset kan gå upp med 3%. Någon som kan bekräfta det? Blir det fler förändringar förutom motorn?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Man kan ju åtminstonde gissa att de begagnade E60 med "gamla" 2,5 och 3,0 motorerna kommer att gå ner i pris när de nya kommer.

___
BMWCS #5157
JJ
33
JJK
X6 M50D
Visste kommer säker de E60 med gamla motorn att sjukna en del i pris, men jag har tänkt att köpa en ny med nya motorn.

/jan-Erik

Det är lite så att man kommer att tänka på E34 12v/24v-fenomenet. "Satsa på minst en -91 istället för 24-ventilsmotorerna" har man ju hört x antal gånger.
I framtiden blir det väl "Satsa på minst en -05 istället för Valvetronic-motorerna" och före 05 undviks som pesten... eller njae ;)

/// Olof

Länk
JJ
33
JJK
X6 M50D
Pust..:-( ÅF säger att priset kommer att öka, men ingen vet med hur mycket...samtidigt har jag hört att 525 med valvetronic eventuellt försenas till hösten -05.

735
E väl kanske en inte alltför vild gissning att priset skulle öka...

Sen när blev mer effekt gratis, speciellt inte på en rel färsk modell...
Med tanke på att effekten kommer hamna mellan dagens 525 och 530, skulle en inte alltför vågad gissning vara att priset oxå gör det...

Så upp med ca 4-5% (spekulation dock vad gäller pris)....
530i med nya motorn dyker upp fr.o.m. mars-produktion medan "nya" 525i dröjer till hösten -05. Nya 2,5-litersmotorn är försenad i både 5-serien och nya 3-serien.

MVH
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kommer 520 att försvinna nästa år nu när nya 320 kommer med en 2 liters 4cyl?
//Marin
735
Marin: Det har varit snack om en mellanmodell mellan nya 2,5l och 2,0 beroende på att gapet mellan dem är så stort...
Inget bekräftat än vad ja vet.
De flesta spekulationerna/ryktena tyder på att en 2,2-literssexa med valvetronic och ca 190 hk kommer att fylla tomrummet mellan nya 2,0 4cyl/150hk och 2,5l 6cyl/218hk.

Det borde i praktiken betyda att dagens 320i/520i ersätts av 322i/522i, eller 323i/523i, eller vad de nu månne heta. Dock låter det inte som att motorn i fråga är aktuell för 3-serien under 2005, så jag skulle dock tro att den befintliga 2,2-literssexan får leva kvar ett tag till i utgående 320i touring/coupé/cab, 520i samt Z4 2,2i.

MVH
andha45
Sedan ungefär 1996 så har prisökningarna vid modelluppgraderingar varit ytterst måttliga. Jag gissar på en liten höjning, typ 10 000. Marknaden är för hård för att man ska kunna ta mycket betalt för uppgraderingar. Facelift o nya modeller innebär sällan större prisökningar längre, däremot kan det bli svårare att få mycket rabatt ett tag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.