|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Det är så att morsan har fått ett nytt jobb och ska börja pendla. Därför behöver hon en ny bil att pendla dit med. Vi har kollat runt lite och fastnade för en BMW 318i. Jag skulle vilja veta lite mer om komforten och bränsleförbrukningen. Även priser på reparationer och reservdelar. Bilen i fråga är denna. Länk Tacksam för svar! | |
| Inget fel på 318 men komforten är bättre i 5-serien så det beror på hur långt hon tänkt pendla. Annars är 318 piggare än vad folk ger den credit för att vara. Bra bränsleförbrukning och helt okej komfort. Kolla så länkarmarna är okej. Annars är service och reservdelskostnader humana. Vid 13.000 mil kanske det börjar bli dags att byta lite slitdelar om det inte redan är gjort. | |
| Vilka är dessa slitdelar? Kan ju fråga honom om det är bytt och så. | |
|
Känns spontant som ett OK köp! Komforten är bättre än många andra bilar i samma storleksklass, och bränsleförbrukningen är väldigt låg. Jag skulle dock primärt sikta på en bil med 143hkr-motorn med Valvetronic. (-02 eller senare)En trevligare motor på alla sätt, samt ännu mer bränslesnål. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
| Problemet är bara det att hon vill absolut inte lägga en krona över 125 tusen. | |
| Svarte Petter: Det kan vara allt möjligt ifrån framvagn/bakvagn. Bussningar, länkarmar, stötdämpare, koppling, däck, bromsskivor/klossar osv. Är du osäker och det är din/er första BMW kan det vara lämpligt att konditionstesta bilen hos BMW. | |
| acey: Hur mycket kostar ett sådant test? | |
| Svart Petter: Mer information hittar du här: Länk | |
| När det gäller komforten i 3-serien av generation E46 skulle jag vilja säga att den överaskar - positivt! Jag kör själv en 316i -04 (1,8l, 115hk) och är mer än nöjd, framförallt med komforten men faktiskt även med prestandan (både ork och ekonomi). Generellt skulle jag vilja påstå att de flesta tyska bilar levererar en hög komfortnivå och förarergonomi. Sätena kan upplevas hårda inledningsvis, men de håller i längden. Har trots långa etapper aldrig tröttnat i ryggen. Förra veckan fanns en 316i modellår 2000 tillsalu på Autowåx i Karlstad (BMW ÅF) med 5000 på mätaren. Pris 135000. Lär ha varit ett ordentligt vettigt köp. | |
|
Är imponerad av valvetronic-fyrorna. Pigga och starka samt bränslesnåla. Rekommenderar starkt en valvetronic-fyra framför föregångaren. ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
inget slår en sexa! 523i med M52TU motorn är inte törstig.... fått ner den till 7.3 liter per mil på motorväg i lugnt tempo 100 Km/h med farthållare.. 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.