|
|
|
|---|---|
|
Hej Mitt fläktsvärd till min 735iA -87 gick sönder och jag åkte och köpte ett nytt , provade å koppla in kortet utan att skjuta in det under handsfackent och det funkar ! allt frid och fröjd. Jag kopplar ut kortet, skjuter in det, skruvar fast det och kopplar in sladden igen. Nu funkar det inte. Jag skrivar loss det och kopplar ur och i sladden igen och då funkar det igen. Sen gör jag om samma sak igen srkivar in det igen och kopplar ihop och då funkar det inte, då åker jag hem för dagen... kommer till garaget idag och provar och det funkar inte, jag kopplar loss batteripolen och sedan på igen, och vips så funkar fläkten igen. sen slår jag av tändningen och på igen och då funkar det inte. sen dess har jag inte fått det å fungera igen Vad ska jag göra ???? Jag har kontrolerat kotakten mellan kortet och sladden nogrant...ingen glappis. /John | |
|
Köpte du ett nytt eller "nytt"=begagnat svärd? Prova att löda om lödningarna på kortet, speciellt de som går till kontakten. Yoko här på forumet och jag var och fipplade på hans bil, det var ungefär samma symptom. Där var det kupéfläkten som var på väg att dö: Länk Länk För att komma fram till att det var fläkten som var dålig, byglade vi anslutningen til svärdet. Det är de två grövsta kablarna som skall kopplas ihop, då ska fläkten gå på max. Det finns även ett relä i säkringsboxen, som måste fungera, kolla om det är helt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack Erik, jo fläktsvärdet fungerar, jag provade även att löda om det gammla svärdet med nya transistorer, och det fungerar inte heller... En sak att tillägga är att fälkten fungerar på max läget, det kan ju bero på att den kopplar bort trasistorerena och kör 12 volt direkt. Jag ska nog kontrolera reläet, men vart sitter det ? (Under baksätet eller i vanliga säkringsboxen?) Tack på förhand /John |
|
| om du köpte ett nytt,får man fråga vad det kostade. | |
|
Jag tror inte det är det reläet det är fel på, eftersom fläkten går på fullt. Här är det i alla fall, nr 4: Länk Prova att se om du har jord och styrspänning fram till svärdet: Länk Det kan ju såklart vara glapp i bilens kontaktstycke, går fläkten igång om du ruckar på det? På Yokos bil gick faktiskt den halvkassa fläkten i gång ibland när vi la spänning på den. Låter fläkten som den ska, fri från missljud? Yoko: Fungerar fläkten som den ska? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erikw, fläkten går som om den vore ny! Jag tror bara att jag får göra en bättre bygling till värmeventilen. Rollon sitter i med, men jag snittade lite för mycket bara (fästena i taket)!! Min fläkt gick ju oftast bara på fullt, men min teori är att (om kolen m.m. är kassa) så orkar den bara gå igång på fullt. Den behöver kanske t.o.m. en liten puff för att gå igång (gupp i gatan) Kolla fläkten, den kanske är sliten. Lätt att öppna vid torpedväggen. det är bara en död fisk som följer strömmen... |
|
|
wadel är ju lite av expert på detta. Han var orolig på min att svärdet kunde gå isönder igen om fläkten är sönder. Att man bränner motstånden. Så var försiktig och kolla fläkten. Har du mätt upp motståndet på själva reglaget på kliman? det är bara en död fisk som följer strömmen... |
|
|
Jo det va mycket tips på en gång, Fläkten funkar hur fint som helst och går som den ska när den går, altså inga missljud... Allt i klima panelen är kontrolerat och provmätt även pottentiometrarna. Nytt på BMW kostar kortet 4700:- men jag köpte mitt begagnat... Jag blir inte klok på det, jag får prova och gå igenom sladdarna som sitter in till fläktkoret igen och se om det är något konsitgt dära för vad kan det annars vara ?? Eftersom det är ett periodiskt fel så borde det vara glappkontakt. som sagt ska kolla det igen annars vet ja inte vad jag tar mig till med bilen. Tack för all hjälp, är mycket tacksam, gärna mer förlsag om någon har någon erfarhet. /John |
|
|
Så där ja problemet löst, det nya fläktsvärdet var trasigt... de kunde ja aldrig tro, men jag lödde om lite skit på det gammla å det funkar nu så tack för all hjäp av alla inblanade /John |
|
|
Skönt att höra............... vet vilket problem du haft. det är bara en död fisk som följer strömmen... |
|
|
med tanke på delens namn kan du ju alltid roa dig med att utsätta säljaren för lite svärdsslukning med det defekta svärdet! :D //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.