|
|
|
|---|---|
| Har hittat ett par fälgar med vinterdäck från en 740 E38 och tänkte höra med någon om dom passar på en 530 E39. Det stämmer att man måste ha 16" som minsta storlek på 530 eller? | |
|
Det är fel navdiameter, så de går inte på: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| OK tackar, ska ta mig en titt på länken. | |
Gasfot |
På en 530 måste det vara minst 16". Man rekommenderar 225x55x16 till vinterhjul. Titta på skylten vid vänster b-stolpe i dörröppningen. |
|
Rätta mig om jag har fel nu men av den länken att dömma så passar fälgar från följande bilar på varandra: (E28 (=5-serien 82-88) - skiljer 2 mm på offset!) E34 (=5-serien 88-96) E39 (=5-serien 96-) E28 (=5-serien -88) E31 (=8-serien 89-) E32 (=7-serien 87-94) E38 (=7-serien 95-) Z8 Där är ju både E39 och E38 med. MVH /Jonas BMW CS #5871 |
|
|
Läs hela texten! Det är inte bara inpressningen som måste stämma... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B I texten på länken står det inte att nav skiljet mellan E38 och E39 men efter vidare sökning här på forumet så hittade jag denna info. Skulle vara kul om de la till nav storlek på den siten eller om det finns på någon annan site. MVH /Jonas BMW CS #5871 |
|
|
Det står lite ovanför rutan med offset och bultcirkel: "Förutom bultantal, -cirkel samt offset spelar även nav (centrum) hålet roll. För att gå från större hål till mindre finns insatsringar att köpa hos däck- och fälghandlare, för att gå åt andra hållet krävs bearbetning av fälgen. För nya 5-serien (E39) är centrumhålet 74 mm, för äldre (E34) så är det 72,5 mm. Det betyder att man kan montera E39-fälgar på en E34 med ett par insatsringar i, men tvärtom är lite krångligare." Dock står det inte i klartext vad E38 har för navhål, så visst det är lite oklart! Det är bara E39 som har annorlunda navhål, man har återgått till 72,5mm på nya 5-serien om jag inte fått felaktig info. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.