|
|
|
|---|---|
| Är i funderingarna kring en extrabil. Ingen aning om vad än, men jag har snöat in på att skaffa en utan kamrem. Ett kamremsbyte är väl ungefär det tråkigaste man kan betala för? Nödvändigt - ja. Men fy så tråkigt. Bombardera mig gärna med modellförslag? Vilka BMW som har och inte har kamrem har jag koll på. Prisbild? Mellan 10000 - 75000. | |
|
318is -90 o framåt (med m42) lite svår att få tag på men då får du en bra o rolig bil utan kamrem. plus att den har 16v mvh erik Jakobsson Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Kan varmt rekomendera E34 efter -93. Oerhört välbyggda bilar med både komfort och körglädje. 525i eller 540i torde vara de mest attraktiva modellerna inom spannet du nämner. 50-60k säkrar en fräsh bil med hyfsad utrustning! E36 325i för cirka 50 000:- bjuder mycket körglädje för pengarna. Men du har ju redan en "trea", så det kanske känns lite omotiverat. E38 för cirka 75k. Den ultimata bilen inom ditt nämnda prisspann. Kostar dock en slant att äga. E30 318is är en kul bil som är billig att äga och bör gå att köpa för runt 25 000:-. För cirka 50 000 kan du med lite tur hitta en 320is - den italienska M3:an med 193 hkr. Finns bl.a en till salu i sthlm som ser rysligt fin ut! Min ultimata andrabil som komplement till 525:an :) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
| Jag tror jag var lite otydlig... Men jag vet vilka BMW som saknar kamremmen. Jag publicerade frågan i detta allmänna grupp för att få in uppgifter om andra märken... :) | |
|
erc, Finns det andra märken än BMW? Mina tips gäller ändå. Det finns inga bättre bilar att köpa oavsett märke. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Ja, det finns faktiskt många andra bilmärken på marknanden. Vilken bil som man anser är bäst är en personlig bedömmning och åsikten om detta skiljer sig från person till person. Erc, varför är du så anti-kamrem? Det är inte speciellt dyrt & svårt att göra själv beroende på bil och det brukar ju vara intervall på ca10000-12000mil så det är inget man gör ofta. Förresten vilken storlek på bil är du ute efter? |
|
| Gör för det första inte jobbet själv. För det andra verar många tillverkare förkorta intervallerna till 6000 mil/tre år... Detta är naturligtvis inte livsviktigt - men jag köper helst en så servicesnål bil som möjligt som extrabil. Storlek.. Hmm... Har hur dumt det än låter inte tänkt på det. Nåt från Polostorlek till 5-serien... | |
|
600mil/3år är väl bara något som typ BMW & Opel som har. De flesta andra fabrikat jag varit i kontakt med har kring 12000mil, de nyare Audibilarna har t.o.m. 18000mil. Brukar inte heller vara speciellt dyrt med kamremsbyte ca1500-2000kr om man anlitar mindre verkstäder, har för mig att t.ex. Volvo tar kring 1800kr för att byta på 850 modellerna. Tycker annars att Audi 80 92-95 är en sjysst andrabil som är slitstark och billig i drift, helst 2.3an. Hade en sådan för länge sedan och det man brukar få byta är bussningar i framvagnen för några hundringar styck. Dessutom så är de mkt tåliga mot rost. |
|
|
Bästa extrabilen utan kamrem torde väl vara valfri SAAB utan sexa, service snål och med bra kvalitet. En 320is som extrabil? Du måste vara galen Kalle ;-) /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
En Audi 80 92- skulle kanske kunna vara något. Kan det vara som så att något av motoralternativen har kamkedja tro? :) Fel forum - jag vet... SAAB? Servicesnål och bra kvalitet? Tjenare. :) Eller... jag hade kanske bara all otur i hela världen med min 9000 CD 2.3i 16 -90. |
|
|
Med kamrem men ej nödvändigt med byte finns inget bytesinterval och skulle den mot förmodan gå av så går inget annat sönder har Volkswagens 1,8liters 90hk sitter i bland annat Golf II, III, Passat B3, B4, Vento. Kedja har VWs VR6 motor sitter i många modeller även Nissan Almera, Micra årsmodell från 95- har kedja eftersom jag inte är helt hemma på Nissan reserverar jag mig om detta gäller alla motorvarianter eller bara en del. Opels 2liters 4:a på 115hk har kamrem men orsaker inga övriga skador precis som VW 1,8 monterad i Calibra 2,0i, Omega A 2,0i, Vectra A 2,0i, Astra F 2,0i, Kadett E GSI/GT 2,0i 8V. Mvh Stephan |
|
|
varför chansa??Köp en BMW så det så BMW e lag |
|
| Inget motoralternativ i Audi 80 92-> har kamkedja och det finns ingen anledning att ha det heller. Förstår inte varför du väljer bilar efter kamrem eller ej, kostar ju knappt något och byta och bytesintervall på minst 12000mil. Om du har en motor med kedja och du skulle behöva byta den så kostar det betydligt mera. | |
| Då köper jag väl en med kamrem då, okej? | |
|
erc>>>>Köp en bil med kedja så slipper du oroa dig för kamremsras...Ändra dig inte nu ;) Kamremskonstruktioner är bara till för att biltillverkarna ska tjäna mera pengar på en billigare och sämre lösning enligt mitt sätt och se... Det är klart att man sällan får problem om man byter denna rem med tillbehör med jämna intervall men ändå en onödig "grej" som kan ställa till med problem vid minsta lilla "miss" av t.ex f.d. ägaren med t.ex. bytesintervallerna. Raset inträffar antagligen då (enligt Murphys lag) just när du slängt fram pengarna och rundar hörnet med din nyinköpta "kamremsbil" ;) Även att den "kuggar över" kanske p.g.a. slarv(återigen finns det bilägare som inte sköter bilen som man ska) med glykolhalten och att det fryser varvid remmen KAN kugga över och i sämsta fall orsaka totalras..Inget bra Kamkedjekonstruktioner håller oftast motorns livslängd,iaf mest troligt till den dag man renoverar topplocket(vid kanske 25000mil ca),då man kan byta om man vill vara pedant. Inte nödvändigt då heller om man inte har symptom på slitage. erc>>>Gå nu och köp en bil med kedja som du tänkte från början :) Mvh Janne. |
|
|
l3xus: Audi A41,8TS -00 har kamremsbyte vid 10000mil. Kostar nog en slant mer än 2000kr eftersom hela fronten måste demonteras. Är nog så även på nyare årsmodeller. Dumsnålt av biltillverkare att köra med kamrem. Finns bara en fördel på en vanlig personbil. Ljudnivån. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Har sett en Saab 900 Turbo för 14000 "hemma på min gata i stan...". Alltså den gamla, fina 900-modellen som byggdes på den gamla, goda tiden :-) Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en. |
|
| Läste ett begagnattest i senaste Teknikens Värld om en bil som kandiderar till världens tristaste kärra. Opel Corsa av senaste generationen - där verkar man ha en bil med lägsta möjliga servicekostnad. Men - ska det verkligen behöva bli så trist? :) | |
| Gällande den gamla, goda Saab 900... I mitt, högst personliga, tycke, andas den bilen tillsamman med Volvo 240 lite väl mycket öststatskänsla. Faktum är att en sådan Saab, oavsett om det rör sig om den sista från 1994 eller den första från... hmm... 197? är den absolut sista bil jag skulle skaffa. Styggare bil på denna sida den gamla järnridån är svår att hitta. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.