AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.584

Kör ni med era m5 e39, m3 e46 på vintern?

Sida 1 av 3
Agge
Tänkte kolla hur många utav er som kör era m5 e39 och m3 e46 under vintern? Jag har nämligen beslutsångest om jag ska köra med M5:an under vintern eller inte. Det lutar åt att ställa av den, men jag är inte säker, vad tycker ni?

Mvh
//Agge

Min står avställd, finns inget annat alternativ för mig. En ögonsten vilar på vintern, punkt slut. :)

MVH / Jacob
me
19
mej
BMW 318i -98 (e46)
Jag tycker helt tvärt om!! Jag kör med min på vintern, den är dock ingen "fin" bil så, men jag skulle aldrig köpa en bil för flera hundra tusen och sen inte använda den mer än ca 3-4 månader omåret!! Skillnad om det vore en z3,z4 men om det är en vanligt M5 så skulle jag helt klart köra den. Den är börjar bli rätt gammal och.. -00 är det va?!

Men det är bara vad jag tycker, alla tycker ju olika :)

/Pär
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
mej! hade jag en 318 eller eller 325a E46 elle nå sånt så skulle jag självklart köra med den på vintern! men inte om det var en M3a!! jag har då alldrig i hela mitt liv sett nån som kommit i en E46 M3a på vintern! det skulle se sjukt ut!

M.E
me
19
mej
BMW 318i -98 (e46)
Jo, men det va det jag skrev.. att jag har en vanligt bil och att det är ingen snack om saken! klart jag kör med den på vintern! Men det är ju som man själv tycker om man kör med en M3 eller M5 på vintern, klart jag förstår att en del inte vill göra det men det är ju som sagt från person till person hur man vill göra!

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Med tanke på vad bara vinterdäck kostar till en M3 el M5 blir det nästan billigare att köpa en gammal vinterhink o hasa runt i, eller hur? ;)

Fast rent funktionsmässigt ser jag inget hinder: krockzoner, antispinn och ABS är helt klart trevliga hjälpmedel som en vinterbruks för 10 kakor antagligen inte har!

mvh
Anders
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Varför skulle man inte kunna köra på vintern om man bara gör det när vädret är fint och vägarna torra ?

Mip
M3E46 måste köras på 17" vinterdäck eller större precis som 330n. Så de är lika dyrt för mig som för vilken m3 ägare som helst.
I skåne är de väldigt vanligt att både M3E46 och E39 M5 körs på vintern. Bara på min arbetsplats finns det 2 m3e46 som rullar året om.

Den dagen jag byter upp mig till en M3E46 så kommer den med högsta sannolikhet få rulla året om. De är den byggd för.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ett litet tillägg till alla som tror att sommaren är 3-4 månader, i Stockholmsregionen går att börja köra med sommardäck vanligtvis i slutet av mars, dags att sluta köra någon gång nu, det blir minst 7 månader.
Sedan är det ju lite skillnad på M5 och M3 ägare, man väljer ju bilen av en anledning från första början... M3 ägare har nog större tendens att ställa av bilarna än M5 ägare.

__
Bilen: Länk
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Helt sant Wille!!! Sen en till anledning är att man vill ju inte ha salt å massa stenskott å skit på bilen! blien slits helt enkelt mer på vintern! Sen blir det ju sjukt dyrt me soppa förbrukning på en sån bil! vintertid!

M.E
...lite svalt att köra nedcabbat för dig också ;)

__
Bilen: Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
När jag tittade på både M3 och M5 för ett par år sedan var båda helt klart året-runt-kandidater. Nu blev det ett helt annat bilupplägg för min del med en skrotig vinterbil. Mitt resonemang då var att det är ju just på vintern som jag vill ha alla hjälpmedel - DSC, ABS...

Just i stan är det ju tyvärr inte bara salt och stenskott som är farliga - andra "medtrafikanter" har rätt ofta ganska dassig koll på fickparkering eller hur halt det egentligen är...

mvh
Anders
Jag körde min M3(E46) en vintern men bara när det vara bra väglag det funkar hur bra som helst.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
En av poängerna med att köra exempelvis M3 eller M5 är ju att de i grunden är "normala" bilar med högt bruksvärde. Bilarna kan verkligen användas, året om. Självklart kräver vintern sina regelbundna tvättar. Nog ser det mycket bättre ut med en M5 med skidhållare i alpbyn eller fjällbyn än en tråkig Volvo V70?

Förutom BMW's toppmodeller finns det några ytterligare tyska tillverkare med vettiga åretrunt-fullblod. Porsche är ju självskriven, men även Audi och Mercedes är byggda för att användas.

Tydligaste motsaten är kanske Maserati. En sådan låter man gå i ide i oktober. :)
Jag ställde in min i måndas.
Plockas ut igen första april.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Inte ovanligt att se M5 E39 och M3 E46 på vintern i sthlm i alla fall. Själv ställde jag alltid av M3:an på vintern, men den hade ju inte ASC+T...Det har väl alla M3 och M5 idag?

/Johan
Johan: DSC har dagens M3E46. m5an har också DSC, jag kan dock inte svära på att de är standard från produktionsstart.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Buspelle
Kör bilen årent runt. Den är byggd för att användas och köpt för att användas och fungerar alldeles utmärkt som vinterbil.
Ställer inte av min M5. Mina förra E34 M5 ställde jag av, men det var mest p.g.a. saknaden av antispinn, rostfaktorn på en 12år gammal bil etc.

Men ser ingen orsak att ställa av en E39 M5. Det är ju en bruksbil. Titta bara på bilarna som finns till salu begagnade, M5'orna har oftast gått mycket längre än M3'or. Detta antagligen för man tycker att den är en alldaglig bil.

Ska nästa vecka sko om till vinterdäck tror jag. Är ju en otriligt varm höst:)
Agge
Om man endast kör under vintern när det är torrt och "bra" väder, vilket kanske blir några dagar i månaden kan man väl lika gärna ställa av den?
Grejen är att jag har helt nya vinterdäck på nu, så jag slipper lägga pengar på det iaf. Men det lutar fortfarande åt att ställa av den. Det är synd att ta ut den bland all slask och salt.
Då har man 2 bilar avställda snart :))))

Mvh
//Agge

blitz
agge jag ska köra med mina bbs lemans 19tum ::))))))

ja agge du ska ställa av den? ande re ta leme
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.