AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.845

ojämn tomgång,hög bränsleförbrukning, otät ventil

Sedan en vipparm gick av och vi bytte kamaxel vippor mm så har bilen gått ganska taskigt. Grabben som utförde jobbet var en polare och jag vill egentligen inte klandra han då han ställde upp utan snack.

Problemet är och har varit hela tiden att bilen går som en kratta på tomgången, bränsleförbrukningen är relativt hög och bilen känns ryckig och klen i gången. Detta är inget som passar på en bimmer och det stör mig såklart ordentligt. En hel del är gjort i felsökningsyfte men inget har egentligen hjälp.

En leakdown test gjordes för ett tag sedan och då kom det fram att en ventil på 5:ans cylinder var otät (troligen avgasventil) värdet på denna ventil var hälften så bra som dom andra om ni förstår vad jag menar

Jag har frågat min "vän" och det visade sig att han inte slipat in ventilerna innan toppen sattes på plats, det som däremot gjorde var att grundligt tvätta toppen i en specialmaskin så att den blev ren och fin överallt.

Nu till min fråga

vilka symptom får du om bilen har en otät ventil, jag har fått förklarat för mig att ventilen tätar nästan helt på högre varv och det KAN stämma då den inte går lika illa som på tomgången då den låter som en fiskebåt...

bränsleförbrukningen är rätt saftig och färddatorn visar för tillfället 1.52 förvisso baserat på korta turer men motorvärmaren är alltid inkopplad innan avfärd.

skulle kunns skriva en bibel om denna historia men känner redan nu att den blev lite lång, har ni några vettiga tips så kom gärna med dom, lambdan är förersten bytt och BMW ser inga felkoder, tomgångsmotor,kammar, givare till kammar är upmätt, besiktningen hade inga anmärkningar på avgasvärden och det förbrukas inte nämvärt med vare sig olja eller vatten.
Jag har däremot noterat att bilen alltid ryker vitt mer än andra bilar MEN som jag sa precis den förbrukar inget märkbar tmed vatten och harladrig kokat eller dylikt.

Jag saknar min gamla goa gång jag hade i motorn...

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Har du testat med o göra ventilspelt något större,ca 0,30-0,35??Kan hjälpa i viss mån!På min gamla E30 323i upptäckte jag att efter att en vippa gått(den närmast kamremmen) att ena ventilen på 6:ans cylinder(närmast torpeden) var "böjd" o inte tätade nåt bra alls....Dock gick bilen mycket bra både på tomgång o höga varv,frånsett oljudet då...Har lite svårt att tro att en enda halvtaskig ventil skulle få bilen o gå så här dåligt,måste isf vara minst 2 taskiga cylindrar du har...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
vi har tripplekollat ventilspelet och det är enligt alla specifikationer. Har dock inte testat 0.30-0.35

leakdowntest är rätt trovärdigt och alla värden var perfekta utom på just denna.

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.