AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.294

530i -01 som dricker olja

Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Servade bilen för ca 400 mil sedan men fick en indikering på check controlen att det var oil level low. Kollade oljenivån och det visade sig att nivån var på nedre strecket på stickan. Är det någon som har varit med om nåt liknande? Kan det bero på vilken olja man kör på kanske? Mina dieslar har aldrig druckit en droppe i princip mellan serviceintervallen. Jag kör just nu på Castrol TXT olja, men har läst tips på oljor i andra trådar. Min fråga är bara om det kan vara något som är fel, eller om det helt enkelt kan bero på vilken olja man kör på.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är du säker på att verkstaden fyllt upp oljan till max-strecket?
Ibland "fuskar" verkstäderna med fyllandet av olja, och tjänar en halvliter på varje bil....blir några liter på en vecka för en normal verkstad.

Beroende på hur bilen körs, anser BMW att det är "normalt" med upp till 1% oljeförbrukning (dvs. en liter per 100liter bensin), men så mycket olja, är väldigt ovanligt att en motor drar!

TXT? (vilken TXT?)
Vilken verkstad är det som servat bilen?
BMW brukar slå i SLX!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Tack för svaret. Nej jag tror inte dom fuskade då jag känner killen väl och faktiskt var med i slutet när han kollade oljenivån på stickan, så jag är ganska säker att det var rätt mängd.

Nu kollar jag oljan ganska ofta och har märkt att den har förbrukat en del olja redan efter 100 mil, och då jag kört ganska lugnt den sista tiden tycker jag det verkar konstigt.

Bilen plockades hem från Tyskland för ett tag sedan och där nere hade den servats på en BMW verkstad där dom använt Castrol Softtech TXT 5W40. Här hemma har jag hört att dom använder SLX för det mesta. Jag är inte så insatt i olika oljor dessvärre men ska man byta till SLX kanske?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått? (bekräftad mätarställning?)

En motor drar alltid lite olja, det är helt naturligt. Vissa motorer drar så lite olja att man inte behöver fylla på olja mellan serviceintervallen, andra drar mer...
En liter på 4-500 mil är iofs inget alarmerande i mina ögon.

Jag skulle prova att byta olja, och då välja en helsyntetisk olja (TXT är en högraffinerad mineralolja).
Eftersom du upplever problem med oljeförbrukning, kanske du skall prova en något tjockare olja, t ex 5W50.
Åtminstone bör du inte gå under 40 i varmviskositet.

Mvh

Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Bilen har gått 13500 mil och det är bekräftat så långt det går om man säger så. Jag har alltså kollat med BMW verkstaden där den servats i Tyskland och via datorn på BMW verkstad här hemma.

Jo jag får ta och testa en annan olja helt enkelt, trodde TXT var en helsyntetisk och inte mineral, där ser man vad fel man kan ha. Tack för hjälpen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Castrol är "fula" eftersom de benämner sin högraffinerade mineralolja som syntetisk!

Många luras av detta "marknadsföringsknep"!

Tyvärr förlorade Mobil-oil i USA när man stämde Castrol för detta "felaktiga" benämnande av en högraffinerad mineralolja.
Domaren ansåg att oljan var så "behandlad" att det var OK att använda epitetet "syntetisk"...

SLX är å andra sidan en riktig PAO-baserad helsyntetisk olja, men den är iofs dyrare än TXT.

Mvh

st
351
stoffe69
328ci -00
enligt bmw ska slx användas. iaf under friservicen.
sen om det har med saken att göra säger ja inget om.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns egentligen bara ett "krav" från BMW, och det är att oljan är BMW longlifegodkänd.

Det finns två BMW LL-klasser, och det är LL-98 och LL-01.
LL-01 kan användas i stället för LL-98, men inte tvärtom.

Bilar tillverkade from. 01, skall ha LL-01 olja, och i bilar from. -98 t om 01 räcker det med LL-98-olja.

Det finns många olika oljor som är godkända enligt dessa båda klassningar, inte bara SLX.

Men normalt sett är det SLX som finns hos BMW och därför fyller man den oljan hos BMW.

Använder man oljor som inte har dessa klassningar, bör man inte ha så långa bytesintervall som BMW anger, utan byta i "halvtid".

Mvh

Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Bra, tack för alla svar. Jag får nog ta och byta olja mao, det är ju faktiskt sånt som man inte ska slarva eller snåla med. Men nu vet jag mer. Tackar
st
351
stoffe69
328ci -00
Velgro.... svensksåld bil? isånna fall friservice, alltså slx borde då ha använts.
st
351
stoffe69
328ci -00
ooopps, läste aningen fel. såg redan att bilen gått för långt, och att d inte var din 530d d gällde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.