|
|
|
|---|---|
|
Tja. Jag o kompisen ska ev. åka o titta på ett turbo agg imorrn. Tänkte fråga lite snabbt här om det finns några "knep" för att se om agg är i bra skick? Eller är det bara försöka leta efter sprickor o känna på axeln i den? | |
|
känn på axeln den får glappa lite "upp och ner" (radiellt) men inte axiellt, alltså fromåt o tillbaka, kolla etfer slagmärken på impellern och turbinen, kolla så att alla blad finns kvar. kolla att axeln snurrar någorlunda lätt ( oljan kan oa coxat ihop om den inte varit använd på ett tag). mvh erik Jakobsson Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
| Okej. Tackar för det snabba svaret. | |
|
lungt, de e de forum e till för =) mvh Erik Jakobsson Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Jo, det är sant :-) Någon som vet vad aggregatet heter som sitter i Saab 9000 2,3T? |
|
| Är inte agget i Saaben Mitsubishis TD04HL-15? Inte säker. | |
|
nja, de e väll en garrett T25 som sitter i dom, om det inte är en gammal 9000, där sitter det en tb03 har ja för mej. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
| Vad ligger ett sådant agg på för pris, om den är i fint skick utan glapp eller liknande?. | |
|
ja köpte en tbo3 idag för 1000:- fint skick, inget glapp, inklusive ett sprickfritt grenrör te 9000 om nån vill ha mvh Erik Jakobsson Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Vi var o kollade på en turbo på skroten idag. kom från en 9000 -88. Är väll alltså en T03 eller? Detta var inklusive grenrör för 1000kr. Fanns inga sprickor, impellern o turbinen så bra ut och den snurrade välldigt lätt, Det fanns inga glapp axiellt, men det var dock lite glapp radiellt som gjorde mig lite mistänktsam. Hur mycker får den glappa radiellt igentligen, om man kan fråga det?. Det var inget litet glapp man knappt kännde, men det var heller inget mega-glapp. Den glappade lite helt enkelt, det var väll inte så att den tog i bladen men. |
|
|
Eller är det skrot helt enkelt? Vad ger mycket glapp för symtom sedan när man startar den o kör? |
|
|
den verkar helt OK, det radiella glappet tas upp av oljan sen, har en polare som kör med en turbo som glappa sa 2-3mm utan problem det märks genom att den kans tjuta väldigt och att den blåryker (oljan trycks genom det slitna lagret ut till turbinhuset) hoppas att det hjälpte. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Okej. Får nog ta o se på den en gång till imorrn. Men med andra ord så kan bilen dricka en hel del olja. Om både motorn och turbon drar olja. Men man får väll räkna med att den inte är i toppskick, 1000kr inklusive ett grenrör i mycket bra skick. har inte prutat nånting på det heller :-). 2-3 mm ungefär. Får kolla upp det imorrn då. Tackar för hjälpen. |
|
|
Japp, då köpte man turbon idag då. När jag tittade närmre på den idag så tyckte jag den var i mycket bra skick. Så jag köpte den utan att känna mig lurad. Får väll hoppas att det lilla glappet (radiellt) inte stör mig....och turbon :-) Meisam: Tror det bara var grenröret JaJsEn ville få sålt. |
|
|
bra att det känns OK, kommer säker att hålla längre än kolvarna =) som sagt, ett litet radiellt glapp är nästan ett måste. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Har Mahle kolvar som är svarvade 2,5 mm på toppen. om nu det blir någon ihopsättning. Vem vet, kanske ska i vinterbilen först :-) Japp, snackade med en kompis förut, han sa att han aldrig har sett en turbo som inte har glappat radiellt. Glappet tas upp utav oljefilmen enligt han, som låter logiskt. |
|
|
Tjena. tänkte fråga hur "illa" Det är om en turbo glappar Axiellt. Har nydligen köpt en och undrar om man vågar montera den. Kanske glappar 0,5mm eller något, det är precis så att man känner det. Tack på förhand |
|
| Ska nog inte vara någon fara sub... axeln kommer bli näst intill stum när du får oljetryck. | |
|
Okej, tror att den har blårykt lite tidigare då det är ett mycket tunt oljeskickt i kompersson. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.