|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag som trodde (och tycker) att ljudet i original HiFi-anläggningen är kanonbra!? Något besviken på ljudet i bakdörrarna kanske som är i princip obefintligt. NOKIA har gjort mina grejer, trodde dock att det skulle vara nåt mer anrikt märke som Harman eller Bose. |
|
|
skulle behöva lite hjälp då jag inte fattar allt som skrivits i denna tråd. skrivit detta ett antal ggr men gör det igen. Detta är installerat i bilen (allt består av dls produkter) Ca 12(monosteg) Ca23 (2 kanals steg) Mw110 (10" bas) Ms5A (Kitt system) Dsp inkopplat,till basen är signalen tagen via org subb under hatthyllan o den är ifrån kopplad. Till framsystemet är signalen tagen via bakhögtalarna o de är här problemet ligger. De låter skit iom att jag inte har nån signal till diskanten. Jag har nu kopplat bort batteriet o rivit ut allt som finns för att komma åt Dsp steget som just nu ligger urkopplat. Nu behöver jag en bra försklaring på hur jag går vidare för att ta en signal till mitt Ca 23 steg samt även till min subb då jag inte kommer koppla in Dsp steget igen utan kör utan det. Detta ska tydligen funka bäst men frågan är hur? :) vet att de finns en näve med duktiga gubbar här på forumet som kan hjälpa mig frågan är bara om ni vill.... |
|
|
Oj 3 år sedan man mekade med detta, sjukt vad tiden går! Efter att ha snabb-skummat tråden lite så tror jag du hittar svaret i detta som jag skrev på sid ett i tråden: "Vad jag förstått ska jag i så fall koppla in mig på kontakt B X18772, pinne 8+17 (vänster) & 9+18 (höger) enligt denna [LÄNK]" Här är länken: Länk Du tar alltså lågnivå där. Eftersom att huvudenheten kommer att sakna DSP-förstärkaren så kommer volym osv på lågnivåsignalen att fungera. Efter att du plockat lågnivå och anslutit till din förstärkare så är det ju bara att ansluta alla högtalare till förstärkaren! Klart :) --- Min bil: Länk |
|
|
aha så du menar att de är så enkelt? :) Jag kommer dock köra högnivå men de är väll sak samma? O de 3 kontakt styckerna är bara att låta hänga? sen sätter man tebax alla andra grejer framför som de satt innan o de är bara att tuta o köra,cd/radio funkar som vanligt? Hur gör jag med min subb,tar signal från samma stifft? delningen sker väll i mitt mono steg? |
|
| en fråga bara,vilka stifft är + / - ?? lr de kvittar hur jag ansluter dem till min högnivå kabel bara jag får dem på rätt kanal så att säga? | |
|
Men.. det finns ju ingen högnivå kvar om du river ut slutsteget. Anslut bara lågnivåsignalen till lågnivåingången på dina slutsteg så blir allt bra. DSP steget ska du ju INTE ha monterat om du inte ska ha det inkopplat. Den enda högnivå som nu finns i bilen är de som kommer ut från dina nya slutsteg. Eller är det något jag missförstår? --- Min bil: Länk |
|
|
I länken står ju att pin 8 o 9 är "ground control" = minus. --- Min bil: Länk |
|
|
hmm ok,så för att få detta att funka så måste jag ha en hög-lågnivå omvandlare? tänkte bara att man kunnde ta signal från de gammla kablar (men de är då lågnivå?) o köra in via stegets högnivå kontakt men de går då inte iom att de är lågnivå. nej dsp steget åker. Behöver jag köpa 2 st hög-lågnivå omvandalare eller kan jag nu koppla ihop stegen med varandra via lågnivå? ursäkta om jag inte fattar allt,är inte riktigt lika insatt som du :) |
|
|
Är inte heller så insatt generellt, barar gjort denna installation och inget annat :) I alla fall, om du ansluter dig till de pinnar jag nämner ovan från den löst hängande kontakten (egentligen ansluter du dig till huvudenhetens lågnivåutgång) så har du lågnivåsignal. Den ansluter du till stegens lågnivåingång. Sen matar du högtalarna från stegens högtalarutgångar. --- Min bil: Länk |
|
|
jepp,gjort som du sagt nu,ska bara ha tag på en lågnivå omvandlare då jag kört på högnivå tidigare. Remoten hittar jag på valfri vit/lila kabel eller? vill man sen ha bakhögtalare är de bara te o in med ett steg till alternativt köra ett 4 kanals steg o lite nya högtalare till :) sket enkelt egentligen,bara man vet hur man ska göra! Tack för denna tråden o jag återkommer när jag fått tag på en omvandlare! |
|
|
Det som behöver göras är att ta bort DSP-steget och låta bilen upptäcka att det är borta genom att låta bilen gå ner i sov-läge, dvs stängd låst och orörd i minst 16 minuter. Alternativt göra bilen strömlös helt kort. När bilen sedan bootar kollar den vad som finns och gör lämpliga förändringar enligt, tro det eller ej, plug-n-play! När det inte finns någon DSP-förstärkare att upptäcka så byter radion/huvudenheten i vänster bakflygel läge och ställer om sig. I och med detta går det att använda signalen ut från denna, som är Vä/Hä Fram/Bak på vanligt vis. Denna signla tas från kontaktblocket med 16 alternativt 17 stift på själva huvudenheten i vänster bakflygel (allt måste ner för att man skall komma åt den). Där finns även remoten. Det där med hög- resp -lågnivå är en irrgång. I dessa sammanhang är skillnaden mellan desdem emellan bara utimpendansen (Ohm), dvs hur mycket ström (Ampere) det kan komma ur utgången, effekten in DSP-steget är så låg att spänningarna (Volt) är i princip samma på båda sidor. Det har alltså ingen som helst betydelse i detta sammanhang. Vad som dock behövs är en galvanisk åtskiljare för hundralappen, eller ett steg som har den funktionen inbyggd (rätt ovanligt även bland de bättre). Summa summarum: det behövs ingen omvandlare!!! --- Bilblogg: Länk |
|
|
så ja! nu var installationen klar,blev jädrigt bra. Man hör även en klar förbättring på basen som nu går klart djupare änn tidigare setup,dvs signal från org baslåda. Framsystemet spelar helt enligt mina förväntingar o t.o.m bättre,riktigt bra bett i mellanregistret o bättre blir de säkert när de fått spela till sig en tid. Får tacka gubbarna som hjälpte mig o tog sig tid att förklara ingående hur det skulle göras,riktigt smidigt när man väll fått bort dsp förstärkaren. De svåraste var nog att får dit alla grejer igen då jag glömde hur de satt,men de löste sig :) så till er som går o tänker på en uppgradering så är de lätt värt det,de är lite jobb men när de väl är klart så lär ni inte ångra er. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.