AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
7.975

Lågnivå i DSP system existerar ej!

Sida 2 av 3
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Har vi ett pratiskt exempel på en lyckad "full" lågnivå utgång nu?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
540ois: Det tror jag vi har i och med balmgren, men ni lär (även) få ett av mig så snart jag får tid, kanske i helgen!

rob_tj: Jo det här tycker jag var en riktigt lyckad tråd där ett antal personer resonerar sig fram till hur saker och ting bör fungera! Kul!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Nu är slutsteget och basen inkopplat på lågnivå kablaget som går mellan "radiodelen" och DSP förstärkaren - funkar kanon FÖRUTOM att basen spelar på konstant volym! Den påverkas inte alls när man sänker/höjer ljudet i stereon. Inte heller sänks ljudet när man fadear bakåt trots att slutsteget är inkopplat på front.

Har inte hunnit mäta upp vilken spänning lågnivåsignalen har (någon for iväg med multimetern), men mest troligt är ju lågnivå signalen konstant hela tiden och volymen justeras helt enkelt i DSPn! Klart irriterande! Det jag inte fattar är hur det kan fungera för Balmgren?

Även när man har GAIN kontrollen på minimum på steget så är det hyfsat hög volym i basen - för hög om man vill lyssna på lite lägre volym.

Idéer?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kom att tänka på att jag endast provat spela CD, och fick stora förhoppningar om att basen absolut skulle följa med när man ändrar volym om man lyssnar på radio, men ICKET! Är det omöjligt att hitta en lågnivå som påverkas av volymkontrollen?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Visste att det fanns någon hållhake med den lösningen, signalen är konstant !!! nu kommer jag ihåg.....
Så länge DSP förstärkaren är inkopplad på t ex bak systemet så sköter den fortfarande allt, dvs om DSP = 1 i service menyn på radion. Om man däremot kopplar ur allt ifrån DSP förstärkaren, dvs DSP = 0 i servicemenyn, så kan man reglera ton inställningar, fader, mm ifrån huvudenheten.

/RS2
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Men då har man ju ingen DSP längre?? och kör analogt också antar jag ...?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
AHA! Hoppades att det fanns någon inställning för det.. hur kommer man åt service menyn? Om man ställer in DSP=0, fungerar själva förstärkar biten fortfarande, dvs har man ljud i originalhögtalarna som är kopplade till DSP förstärkaren?

Att man kör analogt och inte kan ställa EQ i DSP menyn struntar jag blanka f-n i :)
Det går tyvärr inte att ändra själv utan är en signal ifrån DSP förstärkaren till huvudenheten via I eller K-bussen så det är därför den måste kopplas ur helt. Hur man kommer åt servicemenyn varierar ifrån olika bilar beroende på radio modell och årsmodell men nedan är den jag tror fungerar på din bil (E38 med navigator).

/RS2

C23 BM (Board Monitor) Business RDS Radio (E39, E38, X5 with Navigation)

To enter the Radio Service Mode:

- Turn the ignition key to position R
- Turn radio "ON", then turn "OFF" and "ON" again
- Press and hold "RDS" button (1) for approximately 10 seconds
- Display will show "SN#...". You have entered the Service Mode
- Use "<" & ">" keys (2) to scroll through various function, and preset station keys (1-6) to select new settings (not all functions can be changed).
- After making selections, turn radio "OFF" to set changes and exit the Service Mode.

C23 BM RDS Radio Service Mode selections:

- SN Serial Number
- SV Software Version
- GAL Speed sensitive loudness level (can be set from 1 to 6)
- Signal Strength Level Verifies tuner/antenna effectiveness (signal strength "F" from 0 to 14)
- DSP Digital Signal Processor (0 or 1)
- TP-V Traffic Program selects volume for traffic announcements (function is not applicable to the US market)
- Tuner Area Selection Selects market area: Europe, USA, Canada
- AF Alternative Frequency (function is not applicable to the US market)

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Provade ovan procedur, men inget händer, ingen service meny. Vart hittade du infon?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kom på en sak! Borde man inte kunna lura huvudenheten (radiodelen) att det inte finns någon DSP förstärkare om man klipper någon kabel enbart - kanske den där I-bus kabeln? Min förhoppning är att i så fall kanske DSPn trots allt fortsätter förstärka och skicka ut signal till högtalarna (kanske utan equalizer och sånt förståss)?

Men först måste jag komma åt servicemenyn så jag får prova stänga av där! Hjälp mig någon!
Johan,

Vad har du för radio och huvudenhet då? Visst har du en Mk1 navigator? Har du uppgraderat denna? Infon kommer ifrån BMWs TIS så den stämmer nog men det finns typ 10 andra varianter beroende på radio modell. Tro mig, det går inte att stänga av DSP valet i menyn.

/RS2
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
RS2: Jo jag har en MK1. Har endast upp och nergraderat mjukvaran för att försöka råda bot på ett välkänt problem som jag tror vi diskuterat förut (utan resultat). Just nu har jag nog en gammal programvara i den.

Jag tror dig :) Jag fick bara uppfattningen att den skulle gå att stänga av genom att välja DSP=0 enligt ditt tidigare inlägg. Antar att du egentligen menade att servicemenyn visar DSP=0 om DSP förstärkaren är urkopplad fysiskt.
Vad tror du i stället om "klippa-kabel-metoden", tror du den fortsätter fungera men att radiodelen tror att den är borta?
Just det, servicemenyn visar bara status på DSP. Man kan ju alltid koppla bort I/K-bus kabeln till DSP förstärkaren och se vad som händer.

/RS2
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jo, tänkte prova med det... skadar inte att fråga först ifall någon annan har erfarenhet av att allt brinner upp om man gör det :)

Antar att det är kabeln till Pin 5 i kontakt X18772 som ska klippas? Länk

Du skriver I/K-bus, jag hittar bara I-bus i nyss nämnda länk. Vad betyder I resp K ?
Du behöver ju inte vara så drastisk som att klippa av den. :-) Jag vet inte hur du har kopplat men man kan ju dra ut hela kontakten eller bara pin 5 och testa radion.

Vad jag vet så är funktionen för I och K-bussen identiska (information and body bus) men de har olika benämning och användnings område i olika bilmodeller.

/RS2
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
...och vi lär oss ännu mer! :)

Beklagar om mina inlägg har vilselett någon, framför allt Johan_S och 540is, sorry.

Så;
"radion" är alltså helt passiv när en DSP detekteras i systemet och det är enbart den främre vänster och höger kanal framdragen till DSP'n. CD'n är ansluten både analogt till "radion" samt digitalt till DSP'n. Alla justeringar görs i DSP'n. Det verkar som trådens titel är ganska korrekt ändå, iaf med DSP'n kvar i bilen.

Med DSP'n ej detekterad så fungerar "radion" precis som vilken vanlig huvudenhet som helst med tonkontroller, fader, balans samt volymkontroll, mm och dess utsignal kan med stor behållning kopplas till riktiga förstärkare.

Slutsats; Robsarve's tidigare rekommendation att riva ut DSP'n helt och ersätta den vinner än mer tyngd. Dessutom är min egen uppfattning att DSP-förstärkaren låter så rasande illa att det är bättre att ta bort den och då vi nu tack vare Johan_S också till slut fått helt klart för oss vad som händer om man låter den vara kvar har vi ytterligare ett skäl till att ta bort eländet.

Det jag själv gjort på denna resa är att först koppla in mig på DSP-förstärkarens högtalardrivning för orginalsubben för att den vägen få signal till en riktig subinstallation. Enligt mitt förmenande var resultaten dock inte i nivå med vad man kan förvänta sig med hyggliga alternativa grejer, bl.a. tack vare filtreringen i DSP'n, i synnerhet jag som sitter med facit i hand och har "gått hela vägen" och kan jämföra.

Kort efter ovanstående övning så rev jag helt sonika ut DSP'n, monterade bra förstärkare, bytte högtalarelement i ett par vändor och kan nu säga att ljudet är mycket bättre än jag hade kunnat ana. Byta DSP'n mot andra förstärkare är lättare än man kanske anar så det är inget att rädas.

Skall se om jag kan snickra ihop ett mek-tips så småningom, men är det någon annan som känner sig manad så bidrar jag gärna med information, korrekturläsning (efter förmåga) samt glada tillrop.

Det har, som någon skrev, varit en mycket rolig och intressant tråd där och jag hoppas mina små bidrag den kan vara till användning för andra hugade uppgraderare. Själv har jag lärt mig massor som jag inte visste eller helt enkelt inte tänkt på innan. Lysande forum!

Mvh Björn
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Tack för klargörandet - trodde ett tag att det faktist gick att få lågnivå ut med DSP samtidigt... :-)

för min del spelar det mindre roll då orginalgrejerna redan åkt ut,
men frågan var aktuell bla. för ett ljudbygge hos en "kollega".
Robsarve
540is, har du fått i 5.1 förstärkaren än? Stoppade i en i min egna lilla vagn häromveckan och blev rätt positivt överraskad...

Känns som om det bara finns två alternativ för de med DSP-system:

1. Aktiv baslåda med högnivåingångar - resten orginal.

2. Ut med DSP och i med nytt steg och högtalare.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Färdigkopplat!!

Och vilken grym skillnad det blev!

Ska göra en kort sammanfattning.. Jag har även tagit en massa bilder på demontering, montering, inkoppling etc, så om någon vill göra en sida med dessa kan jag skicka över dom. Själv har jag inte riktigt tid för tillfället.

Detta är alltså gjort:
1. Klippt kablarna till samtliga 4 subwoofers i hatthyllan - dom klarar ändå inte att man höjer volymen något.. dörrarnas högtalare har så pass filtrerad signal så där kan man vrida på rejält.
2. Kopplat in en hög-till-lågnivå adapter på kablarna som skulle ha gått till subwoofer 1 & 4 (isolerat de två andra paren så ingen kortis kan uppstå).
3. Anslutit slutsteg och basare via ovan adapter.
4. Remotesignalen kopplade jag till +matningen till DSP förstärkaren, för jag trodde ju att den skulle stängas när man stänger av stereon/nyckeln i läge 0, men tydligen inte. Måste hitta annan ström som går på nyckel(el helst stereon). Förslag någon?
5. Slog ut plåten för skidluckan med en slägga :)

Kan förtydliga att jag klippte kablarna till subwoofrarna nere vid DSP förstärkaren, och gick på med skarvdon från dom stumparna som blev över till adaptern. Det såg så knöligt ut att komma åt kablarna någon annanstans. För detta krävdes komplett nedmontering av hela ljud & navi systemet (utom huvudenheten/radiodelen). Ganska enkelt dock.

Jag kan också meddela att jag testade klippa I-bus signalkabeln med följden att DSP förstärkaren slutade spela helt, men däremot blev lågnivån variabel i förhållande till volymen. Men då spelade alltså bara basaren, med den ikopplad till lågnivån (beskrivet tidigare i denna tråd).

Till sist efter en första snabb-lysning kan jag som sagt säga att det blev en enorm skillnad, men visst kan man önska bättre och klarare ljud från de övriga originalhögtalarna, men det duger så här för mig nu iaf. Det som är ett måste är att klippa original subwooferna i hattyllan!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.