AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.420

E30: Köksvisp/växelspak glapp. Är det samma delar på 318/325?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Växelspaken glappar nåt så in i på 325an... Växelföraren följer med fint i glappet så det verkar sitti själva tebakafjädringen till spaken vad styr den osv, snackar vi dyra delar osv.

Har sökt lite utan att hittat en rakt svar....

Men passar det delar från en 318 med M10 motorn tror ni?

Sen har jag kollat lite på shortshift konvertering men jag fattar inte,visst lägena kommer väll att bli kortare men spaken blir väl lika mycket längre som man förlänger den eller?

---
Den Svarte: Länk
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Edit: Är det bara byta själva vita plastkulan för 81kr?

---
/Chrille
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
på min E30 räckte det med bara ny teflonbussning... (ser ut som plast, men tror att det är teflon)

bussningens geometri styr fjädrandet av spaken skulle jag gissa
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja en ny plastkula är bra men löser bara lite av problemet. Gör så här: Ta ner pinnen mellan spaken och lådan och den del som sitter kvar på lådan och spaken, enligt verkstadshandboken måste man ta ner kardanen, men med lite jävlar anamma går det än då. Skaffa en 12 mm borr och 1 dm 12 mm koppar rör (10 mm invändigt) Borra 12mm i bussningarna och knacka i koppar röret som du annpassat i rätt längd, montera tillbaka med rikligt med kopparpasta eller liknande. Vill du ha tajtare växellägen så svetsar du dit en motsvarande bussning under den befintliga på spaken. Genom att förlänga spaken på undersidan får du tajtare lägen men det blir inte trögare att växla som det blir om du kortar av den på översidan.

Jag har själv gjort som beskrivet på min 325a och fått mycket beröm för dom tajta men distingta lägena, t.o.m bilprovningsmannen sa : "Jäklar vilken skön låda"

Allt till en kostnad på ca 100 kr !!!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Isåkare.... Ok... Dock börjar jag nog bara med att byta plastkulan/teflonbussningen/plastsaken eller vad vi nu ska kalla denna....

Sen till sommar på ställning böir det små fin meck och sånt... Tack för hjälpen... Nån som har res. delsnummer på den delen jag ska byta?

---
/Chrille
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
tja, har oxå problem med sladrig spak, undrar om man kan fixa det utan att montera ner lådan? nån som vet?

mvh erik Jakobsson

Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nej då, du behöver inte ta ner lådan, men det underlättar om du tar bort värmeskölden till avgassytemet ( 6 skruvar) och lossar kardanen i famkant mot lådan ( 4 skruvar) Sen ser du exakt vad som glappar.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Kan även säga att slaglängden upptill på min spak (okortad upptill) nu är 7 cm, alltså mellan ex vis 1an och 2an.
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
hehehe, OK kan man få ner hela spaken/mekanismen (för att länga den på undersidan) utan o plocka ner lådan?

tack för svaret, trevligt me korta lägen =)

mvh Erik Jakobsson

Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
jajsen: ja d går utan att ta ner lådan. i allra "värsta" fall får du lossa lådan i bakkant för att tippa hela motorn och lådan så man får av spärren till växellänkaget som sitter på ovansidan (sitter iaf en sån på min 535-låda). behöver jag göra men jag har större låda än du också = trängre i tunneln.

isåkare: smart! med röret där. ska precis till att fixa min men jag hade bara tänkt sätta metalbussningar i båda ändarna på givarpinnen men ditt sätt gör det ju ännu bättre.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Isåkare: menar du att man ska svetsa på en extra likadan "ände" med bussning där pilen visar? Länk

då måste man skaffa en spak till... eller delar du den och förlänger men en bit rundstång? hur lång isåfall?

///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
ska finnas "självsmörjande" koppar-brons legering, ingen som vet om det finns sådana rör i dessa (12mm utv. 10mm inv.) att köpa någonstans? håller nog längre än koppar

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
FD-ormen

man skal förlänga spaken mellan kulan och pilen (busninen) har läst nån stans på furumet att ca 2cm är lagom/max annars tror ja de skulle gå i kardan, men är osäker på dom uppgifterna.

mvh Erik Jakobsson

Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Ska man förlänga spaken under kulan, så skall även kulan flyttas upp motsvarande mått. Annars blir det brytningar i växellänkage samt även i "växelgaffeln" i lådan.

// Gunnar
----
www.plasmastyle.dk
www.reproglas.com
www.norin.dk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
då är det väl knappast nån mening, eller kan man säga såhär att lika mycket som man ökar nedanför kulan -ska man korta över kulan?

en flyttbar kula helt enkelt...

Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Nej, om du tänker att du flyttar ner fästet till länken så får du en brytning i länkaget, då detta är gjort för att gå vågrätt så får du en brytning.. Slaglängden blir dock densamma under kulan.

se bild här -> Länk

inte så snyggt ritat, men visar principen.

// Gunnar
----
www.plasmastyle.dk
www.reproglas.com
www.norin.dk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
jag fattar principen hur du menar 318ST men jag fattar inte hur du flyttar fästet för spakkulan ovanför glovet när kulans säte är ett aluminiumstag under golvet... men jag är med på att om man förlänger nedtill bara, så blir det ändrade vinklar, kanske tom. svårar att växla sen...

kanske är lättare när man är på plats... ska byta koppling nästa år, så något roligt med vispen lär jag hitta på...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.