|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om någon har schyssta bilder på en basinstallation i batteriluckan på en E39 Touring? Hur gjorde ni lådan? Behövde inredningen stabiliseras upp för att inte skångra? Vilka högtalare är förresten lämpliga? | |
Robsarve |
Jag har en sån låda till salu... Har byggbilder, någonstans på ett av mina 20 oredigerade DV-band, men i princip samma teknik som i Corradon: Länk Bilen behövs inte dämpas, det har BMW redan gjort... Det som behövs är en relativt grund tia som funkar i små lådor. Jag använde en Peerless XLS eftersom jag hade en sån hemma, kalastrevlig bas, men kräver ett rejält slutsteg. Det har dock just kommit en mer lättdriven variant av den som borde funka fint. Volymmässigt hade det t.ex funkat med PG R10, men redan den instegsmodellen är förstort inbyggnadsdjup på. tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
|
Jag läser med intresse... Jag funderar på Peerless nua Resolution 10'a och när du - Robsarve - skriver "Jag har en sån låda till salu..." blir man ju intresserad... Det var emellertid ett år sedan så din låda är kanske borta, men kanske inte ditt intryck av hur den var att tillverka och vilken volym det blev. Det sitter en del grejjor bakom höger batterilucka, även om man slänger ut Nokian :-) Jag funderar på att använda befintlig lucka som baffel (uppstyvad förståss), men det är ju det där med att få något lim att bita på plasten i luckan... Klart ofärdigt inlägg som bara markerar intresse... Robsarve ? |
|
| Jag använder en Peerles 8" som i princip fumkar bra i "open air", och jag har inte nogån låda bakom utan den får spela i hela utrymmet bakom, det ända jag gjort är att isolera hela utrymmet bakom, men jag är inte riktigt nöjd, för när man står utanför bilen vibbrerar tankluckan och de "plast/gummi ventilerna" som sitter längst ner i lådan. Ljudmässigt har jag inget att klaga på 8"án spelar rappt och djupt. ska se om jag kan fixa några bilder om intresse finns . | |
|
Ungefär vad jag funderat över när jag inte orkat tänka på att bygga en tät låda :-) Det borde gå alldeles utmärkt om man bara : 1) Kan styva upp luckan och mest närliggande inredning så att den inte flexar 2) Kan få det hyssat tätt mellan lucka och övrig inredning Det blir ju i princip en "oändlig baffel" med en del förluster. Den Resolution 10'a jag funderar på har lite lågt Q så ljudet kan bli lite väl "torrt" om den inte får stöd av luftfjädern i lådan. Nåja, tänkte att man kunde hitta en sån där lucka på skroten och testa med. Bilder är vi intresserade av ;-) |
|
|
Hej! Nu har jag tagit några bilder på bas installationen i "batteriluckan på min E39á, luckan är uppstyvad med en bit MDF-skiva på insidan. Luckan köpte jag från en skrot, så slapp jag göra åverkan på orginalen.Länk Länk Länk |
|
|
mmmm... intressant Det låter bra säger du, även om tanklocket hoppar :-) Har du biljud från övriga paneler i inredningen, vibrationer etc... Det är lite svårt att se hur tjock MDF du styvat upp med, har du limmat fast den med något fogfyllande segt lim eller skruvat fast den, eller håller du den på plats enbart med högtalarkorgskruvarna ? Robsarve's mer puritana lösning med låda - TROR (gränsande till visshet) jag låter bättre - är ju kanske något man kan komplettera med, och en basreflexkanal i form av en flexibel "dammsugarslang"... Jag kommer nog åxå att köpa mig en lucka på skroten... full av idéer PS. Ja, jag är mycket väl införstådd med TS-parametrar och inverkan på högtalardynamik. |
|
| hfw. Jag har limmat MBF-skivan (10 mm) med "typ" kontacklim samt att högtalarna är skruvade i MDF-skivan. Nästa projekt blir att fixa en låda till högtalaren, så att jag slipper alla vibbrationer runt bilen, men inga andra bijud från några "paneler" | |
| MDF-skiva ska det naturligtvis vara. | |
|
Jag går i samma tankar så jag har läst med stort intresse. Vart har ni placerat steget och hur kopplades det in hög eller lågnivå? //Niklas |
|
| nicaon: Jag har kopplat via hög/lågnivå omvandlare, signalen tog jag från takhögtalarna och steget sitter just nu under luckan i golvet.(tillfällig placering) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.