AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
588

Motor ibland orkeslös?

Har haft problem med min motor ända sedan jag först köpte bilen för ca ett år sedan. Den har egentligen 2 olika problem, men ja gissar att dessa kanske hör ihop på något sätt.

Men ja börjar med det messt irriterande:

Ibland när jag är ute och kör så tappar motorn helt plötsligt väldigt mycket effekt. Och det gäller över hela varvtalsregistret. Den låter precis som vanligt och går jämt och fint på tomgång, men även om ja står i friläge och trampar gasen i botten så har motorn efter ca 3s ännu inte kommit upp i fulla varv?
Detta problem försvinner om jag kan hålla full gas en längre stund. (Typ 3:ans växel) Omkr 10s brukar vara tillräckligt för att allt skall fungera som vanligt igen. Då rycker motorn till och jag återfår all den "enorma" kraft som en m20b20 egentligen har.

Problem nr 2:
Motorn tappar väldigt mycket effekt över 5000rpm.
Vid fullgasacc så käns det nästan som om man skulle släppa gasen om jag varvar över 5000?
Även detta har jag så länge jag vet haft problem med.

Har provat med en annan LMM och har bytt tändstift. Funderar lite på bränslefiltret nu, Det kanske hjälper problem 2, men de stämemr ju inte riktigt in på nr 1.
Kam och vippor är det inte heller något större fel på. Tickar förståss lite men inget som jag tycker bör orsaka sådan effektförlusst.

Hoppas någon har något tipps att komma med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.